Kan een voetbalclub mij verplichten om vrijwilligersbijdrage te betalen?

Zoals er al staat, in het begin van het seizoen heb ik de contributie betaald, maar niet de vrijwilligersbijdrage. Nu aan het einde van het seizoen is mijn betaling niet compleet, omdat dit bedrag mist. Moet ik dit bedrag betalen, of is het zoals de naam zegt vrijwillig. En als je dit bedrag betaalt moet je dan niet bepaalde diensten terug verwachten (scheidsrechters, schone kleedkamers, trainer, trainingsveld). Kan het ook zo zijn dat je pas dit bedrag betaalt als deze verwachtingen (die uitgevoerd worden door vrijwilligers) ook daadwerkelijk geleverd worden?

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vrijwillig is vrijwillig, maar als je niet betaalt kan er van jou verwacht worden dat je wat vrijwilligerswerk doet of anders een hele goede reden hebt om het niet te betalen.

Antwoorden (5)

Vrijwilligersbijdrage is meestal een bedrag om vrijwilligersklusjes mee af te kopen als je deze niet wilt of kunt doen. Dus het is of dokken, of achter de bar. Dat ´vrijwillig´ slaat dus niet op de betaling zelf.
11 jaar geleden
Ik weet niet of het bedoeld is als een vrijwillige bijdrage; zo vat u het wel op.
Een vereniging mag alleen verplichtingen opleggen aan de leden als dat uit de wet of de statuten voortvloeit; over contributie en andere financiële verplichtingen zegt de wet niks, dus het gaat om de statuten. Nou leest niemand statuten, maar u zou het kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Äls dat in het clubreglement staat kan dat. Het is alleen acceptabel als je dat bedrag ook terugontvangt als je vrijwilligersactiviteiten verricht voor de vereniging (het bestuur van de vereniging kan de aard en omvang van die activiteiten vaststellen). Het zou ook acceptabel zijn als degenen die vrijwilligersactiviteiten verrichten de bijdrage op voorhand niet hoeven te betalen, maar dan heeft het bestuur geen 'stok achter de deur' meer als de vrijwilligers het onverhoopt toch laten afweten.

Jammer is, dat zo'n middel nodig is. Kennelijk zijn er te weinig mensen die beseffen dat lid zijn van een vereniging in veel gevallen meer inhoudt dan alleen het betalen van de contributie. Van de contributie moeten bijv. zaken betaald worden als de huur van het veld en de kosten van trainer/scheidsrechter. Van vrijwilligers mag bijvoorbeeld verwacht worden dat ze (bij toerbeurt) de kleedkamers schoon houden, achter de bar staan, hun auto beschikbaar stellen voor vervoer als er 'uit' gespeeld moet worden, de 'papierwinkel' voor 'de bond' bijhouden of het verenigingsblad rondbrengen (tenzij dat blad al gedigitaliseerd is). Zeg maar: de hand-en-spandiensten.
11 jaar geleden
Als dit in de statuten van de vereniging staat wel. betaling of iets schoonmaken oid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb vroeger ook op voetbal gezeten en ik vroeg me dit ook af. Ik kwam erachter dat je als je boven de 18 bent verplicht bent om vrijwilligersklusjes te doen zoals in de kantine werken. Je kunt deze verplichtheid opheffen door te betalen. Maar dat is dan wel verplicht!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent pas ergens toe verplicht als je daar een handtekening onder hebt gezet (dus toen je je inschreef) of dat er bij de ledenvergadering gestemd is voor wijzigingen.