Wat zou er gebeuren als een scheidsrechter tijdens een belangrijke (bv EK-) voetbalwedstrijd flagrant partijdig zou zijn?

Daarmee bedoel ik: zó partijdig dat het boven alle twijfel verheven is dat hier sprake is van opzet.

Dus bijvoorbeeld: stel dat een voetballer op een akelige manier onderuit geschopt wordt en geblesseerd raakt, maar in plaats van de overtreder krijgt de geschopte een rode kaart. Waarna de aanvoerder van zijn ploeg, die komt protesteren, ook onmiddellijk en zonder enige waarschuwing een rode kaart krijgt.

Ik neem aan dat daarmee de carrière van de scheidsrechter daarmee wel voorbij is. Maar wat gebeurt er met de wedstrijd zelf? Zou er in zo'n geval enige mogelijkheid zijn om de wedstrijd over te spelen / de uitslag aan te vechten? Zijn er procedures die in dergelijke gevallen voorzien?

7 jaar geleden
in: Voetbal

Antwoorden (1)

Als een scheidsrechter flagrant partijdig zou zijn tijdens een belangrijke voetbalwedstrijd, zou dit leiden tot grote onrust onder de toeschouwers en spelers. De voetbalbonden zouden waarschijnlijk de scheidsrechter vervangen en de wedstrijd opnieuw uit laten spelen.
Bronnen:
4 maanden geleden