wat gebeurt er als er in de eredivisie geen kampioen is aan het eind van het seizoen?

stel ajax en psv staan gelijk met punten en doelsaldo, wat dan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Voetbal
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wordt er gekeken naar de meest gewonnen UITwedstrijden

Antwoorden (1)

"1. Puntenaantal
Dat spreekt voor zich. In eerste instantie geeft het behaalde aantal punten na 34 wedstrijden de doorslag. Mocht dat gelijk zijn - en dat is deze jaargang dus goed mogelijk - gaan we naar punt 2.

2. Doelsaldo
Bij een gelijk puntenaantal wordt naar het doelsaldo gekeken. Trek alle tegendoelpunten van alle voordoelpunten af, en je hebt het doelsaldo. Hoe hoger het doelsaldo, hoe beter. Mochten beide teams een gelijk doelsaldo hebben - eveneens niet ondenkbaar - dan gaan we naar punt 3.

3. Aantal gescoorde doelpunten
Bij een gelijk doelsaldo wordt gekeken naar het aantal gescoorde doelpunten. Wie de meeste doelpunten heeft gemaakt, is dan de landskampioen.

4. Onderling resultaat
Bij een gelijk puntenaantal, een evenhoog doelsaldo én evenveel gescoorde doelpunten, zullen de onderlinge resultaten de doorslag geven. Ajax en PSV hebben dit seizoen tweemaal tegen elkaar gespeeld in de Eredivisie. In Amsterdam werd het 1-2 voor PSV, in Eindhoven 0-2 voor Ajax. Oftewel, Ajax heeft een beter onderling resultaat en is kampioen wanneer puntenaantal en doelsaldo gelijk zijn.

Maar wat nou als ook dát gelijk zou zijn, als ze bijvoorbeeld twee keer 0-0 tegen elkaar hadden gespeeld? Dan ga je naar punt 5.

5. De beslissingswedstrijd
Mocht al het andere geen uitsluitsel bieden, dan wordt er een beslissingswedstrijd gepland. Maar dat is dit seizoen niet aan de orde."

Aldus een artikel uit het AD van enkele weken geleden.