Is in voetbal onopzettelijk handspel altijd niet strafbaar?

Ik heb wel eens gevraagd aan iemand, of een speler wel of niet opzettelijk handspel heeft gepleegd. Die persoon antwoordde: "Hij had er wel voordeel bij".

12 jaar geleden
in: Voetbal
1.1K

Het beste antwoord

Dat is het vervelende van al dan niet opzettelijk hands: er zijn diverse situaties te bedenken in het voetbal waarbij een speler de bal wel met de hand speelt en daarbij de spelsituatie negatief beinvloedt maar geen enkele intentie had om de bal met de hand te spelen. Een speler die uitglijdt en met zijn armen zijn evenwicht probeert te bewaren en dan per ongeluk de bal met de arm speelt, ga je die "belonen" met een vrije trap of penalty tegen? Ik zou het in ieder geval niet doen.
Wat te denken van de verdediger die net voordat hij een luchtduel ingaat net even een zetje van achter krijgt waardoor hij zijn evenwicht verliest etc., daarvoor geldt denk ik hetzelfde. Scheidsrechters moeten dus in het ideale geval minimaal 4 paar ogen hebben. Aangezien scheidsrechters echter - naar men zegt - ook mensen zijn, zullen ze fouten maken bij hun beoordeling hoe vervelend dat ook is. Overtuig de FIFA van het nut van technische hulpmiddelen en de gelegenheid voor scheidsrechters om spelsituaties achteraf via beeldschermen te bekijken, en je bent al een stuk verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
We nemen de volgende situatie. De bal wordt tegen de hand van een speler van de aanvallende partij aangeschoten. Vervolgens krijgt die partij een grote scoringskans en doelpunt volgt. Kan de scheidsrechter dan affluiten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dat geval zeg ik: ja, affluiten. De aanvaller heeft teveel voordeel gehad van het gebruik van de hand. Ook al is dit volgens de definitie (?) geen opzettelijk hands, toch een vrije trap voor de tegenpartij naar mijn mening.
corzijlstra
12 jaar geleden
Volgens mij is opzettelijk hands opzettelijk hands en is onopzettelijk hands onopzettelijk hands. Of de handsmakende partij er wel of geen voordeel van heeft doet volgens mij niet ter zake.
corzijlstra
12 jaar geleden
Wel kan het soms aannemelijker zijn, dat de handsbal opzettelijk is geweest, als de handsplegende partij daar (sterk) voordeel van gehad heeft. Maar onopzettelijk hands blijft onopzettelijk hands.

Andere antwoorden (2)

er bestaat in voetbal eigenlijk helemaal geen aangeschote of onopsettelijke hands,
hands is en blijft hands.
straf bepaald schijts of die het gezien heeft of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een onopzettelijke handsbal wel of niet strafbaar is, is altijd ter beoordeling van de scheidsrechter.
Dit is per definitie mensenwerk en kunnen er dus ook fouten worden gemaakt.
Technische hulpmiddelen kunnen bij de beoordeling wel helpen, maar ook dan zullen mensen "achter" deze hulpmiddelen een zo eerlijk mogelijk menselijk oordeel moeten geven, maar dit zal zeker niet altijd een feilloos oordeel / beslissing zijn, mede omdat dergelijke beslissingen ook nog snel moeten worden genomen.
Technische hulpmiddelen zullen duur zijn en daarom waarschijnlijk nooit worden toegepast in het amateurvoetbal.