Hoe kun je een juniorenelftal (jongens van 13 jaar) weer motiveren nadat ze de laatste wedstrijd met 27-0 hebben verloren?

Alle tips zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oef...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
27-0.... o_0

Antwoorden (9)

Maak veel oog contact bij het trainen,Verzin nieuwe train oefeningen,Glimlach naar ze als ze iets (Redelijk) Goed doen, En ga zo maar door

Conclusie:Geef ze veel aandacht;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jongen doe jullie best, slechter dan vorige week kan niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha +
"" Manneuuuuuuu. Luistert uit. We hebbe de vorige week verlore maar we leven nog. En ut is maar een spel. Dus.
De komende wedstrijd gaan we dat heel anders aanpakku.
We schoppu de bal elke keer dat wu um hebbu zover de bush in dat het niet veel schelen zal of we houdu de nul. Gelijk onze profeet zei: elk nadeel heb zn voordeel: we hoeven niet te promoveren. en dus ook die zware beker niet te dragen en we komen niet in de krant".

Toegevoegd na 1 dag:
"En maneuuuuuu. Luistert uit. Lukt het ons nog niet dan dan gaanewu op de taktische toer: het buitenspel. Dat wil zeggu: elku keer dat wu in de verdediging gedrongu zijn, sprint de spits over de middullijn achtu de verdedigus en dan knallen wu de bal naar vooru waarop de scheids fluitu zal vanwegens de buitenspel. Dan gaat de bal alsmedu de klok derhalvu pakkumbeet 60 meter en 30 sekondu naar vooru en zodra we weer teruggedrongu zijn herhalen wu dit".'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
27-0? Sjee, das best veel...

Maar motiveren? Probeer de jongens voor te houden dat ze vooral (zeker op die leeftijd) plezier moeten hebben in hun sport.

Zorg dat er leuk getraind wordt, straal vooral zelf plezier uit en laat ze merken dat het niet erg is om eens een pak slaag te krijgen. Ook daar leer je van, maar maak dat ze maar eens wijs :-)

Probeer het plezier weer terug te krijgen door leuke dingen op de training te doen, laat ze lachen met elkaar en zorg dat ze de laatste wedstijd "vergeten".

Als ze dan de komende wedstijd weer winnen, zijn ze het snel weer vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In eerste instantie door de druk van presteren weg te nemen. Voor die leeftijd is het nog een spel. Maar als ik hoor wat er langs kantlijn wordt geroepen door totaal geflipte vaders die geloven dat voetbal oorlog is, dan jeuken mij de vuisten. Ik moet dan echt weg gaan en dat doe ik dan ook. Na wat praten heb ik geleerd dat dit bij heel veel clubs in alle windstreken van ons land regelmatig gebeurd.

Als je dat ziet als bestuur, haal die persoon er meteen weg want de negatieve invloed van vaders die hun al miljoenair wanen met hun eigen Johan Cruijffje is heel erg groot. De aandacht van zo'n jochie is dan helemaal niet meer bij het voetbal en van vele anderen gelijk ook niet. Kinderen zijn bang voor dat soort mensen. Ook een jongen van 14 nog al zal hij dat niet openlijk laten merken. Zijn concentratie en prestatie is meteen weg. Niet verminderd, maar weg.

Haal die lui weg, niet alleen bij wedstrijden, maar ook bij trainingen. Zeg ze recht voor hun raap waar het op staat en wat ze feitelijk aan het doen zijn.

Haal die prestatiedruk weg, geef ze niet een preek zoals bij beroepsvoetballers die voor miljoenen in het veld staan. Zie er de humor van in en maak er een lolletje van. Heb geduld. Zeg de trainers er op een ludieke manier mee om te gaan en niet als een sergeant die zijn troepen drilt. Ook dat heb ik helaas vaak gezien. Kinderen op die leeftijd zijn nog geen bikkels.

Voetbal bij kinderen wordt veel te serieus genomen met alle ellende van dien. Ik heb het van dichtbij zien ontaarden in een familiedrama waarbij de zoon met 18 uit huis ging en niets meer met zijn ouders van doen wilde hebben. De eerste als volwassene genomen beslissing was te stoppen met voetbal. Letterlijk op de dag dat hij 18 werd belde hij de club op dat het afgelopen was. Goh wat heb je dan veel bereikt als vader.

En dat allemaal om een spelletje dat veel te serieus werd genomen, de druk hoog werd opgevoerd en daardoor de prestaties alsmaar slechter werden met potentieel toch goede voetballertjes.

Je kan verliezen, dat hoort bij elke sport en een feit is dat er in elke sport meer verliezers dan winnaars zijn. Verliezen met zulke getallen ligt meer aan de volwassenen aan de zijlijn dan de jochies in het veld.

Maar hier openlijk over praten is ook een taboe heb ik ervaren.

Weg met de prestatie en de druk. Geduld, humor, liefde, begrip, vertrouwen en rust zijn de sleutelwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga met het elftal op kosten van de vereniging een weekje naar de canarische eilanden en laat ze daar trainen en een oefentoernooi spelen. Uiteraard moet er gelegenheid zijn om lekker te feesten en wat wijven te versieren. Vervolgens mogen ze in jullie programmaboekje je helemaal afzeiken, dat je een belabberde trainer bent, je eigenlijk geen verstand van zaken hebt en dat de nederlaag van 27-0 volledig op jou konto komt te staan. Vooral belangrijk is dat je alles voor hen regelt en zorgt dat ze niet tekort komen. Uiteraard moet je ook zorgen dat er een riante vergoeding voor de gespeelde wedstrijden komt voor jouw spelers en dat jouw sterspeler net iets meer krijgt dan je gemiddelde speler, zodat hij wat meer kapchones krijgt en jou gemakkelijker met de grond gelijk kan maken in jullie programmaboekje en misschien ook in de lokale pers. Zorg dat ze in de belangstelling komen te staan, dat ze het idee krijgen dat de gemiddelde burger in Nederland eigenlijk minderwaardig voor hun is en heel belangrijk is dat je zorgt dat je spelers er niet zijn om voor jou en de toeschouwers, de wedstrijd te winnen en het uiterste van hunzelf te verlangen, maar de 90 minuten besteden om zichzelf in de kijker te spelen en lekker egoistisch bezig te zijn. Alleen op deze manier creeer je een echt voetballer. :( !!

Belangrijkste is dat jouw jongens plezier in het spelletje hebben en houden. Toen ik me inschreef bij een nieuwe opgerichte voetbalclub, werden we door de KNVB veel te hoog ingedeeld en heb ik zelfs ook een wedstrjd met 27-4 verloren. Niet leuk op dat moment, het regende ook nog eens, maar ik heb het plezier in het voetbal toen niet verloren. Wij hadden een leuk elftal en vooral de 3e helft deed ons altijd goed en we hebben zelfs wedstrijden gewonnen. Zorg dat iedereen goed met elkaar omgaat, voorkom dat men elkaar verwijten gaat maken. Niet iedereen in je elftal zal dezelfde kwaliteiten hebben en neem de mindere een beetje in bescherming. Zorg ervoor dat het hele elftal op de training verschijnt en ga dan lekker een balletje trappen en hou hun voor dat er ook nog mindere tegenstanders komen, waar ze wel van kunnen winnen als het team op 1 lijn zit. SUCCES en ik hoor graag dat je volgende week gewonnen hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 27-0 verliest moet je gewoon lager ingedeeld worden, of degene die heeft gewonnen van jullie moet hoger ingedeeld worden. Motiveren heeft voor die leeftijdsgroep weinig zin, als ze eenmaal op achterstand komen weten ze het alweer: dit wordt een slachtpartij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ervoor zorgen dat ze de volgende wedstrijd winnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een jong jongens team met 27-0 verliest dan zal hun 'team-spirit' ook wel verloren zijn gegaan tijdens die wedstrijd. Je kunt het beste eerst wat leuks met ze gaan doen, gewoon een team uitstapje waar je het absoluut niet over je verlies gaat hebben, gewoon lekker gezellig met je team wat doen zodat ze weer qua omgang één team gaan vormen.
Als je dat hebt 'gefixt' kun je beginnen met ze weer te motiveren om te winnen. Ga na het team uitje, of aan het begin van de eerst volgende training met ze zitten en ga aan de jongens vragen wat ze zelf denken dat is fout gegaan en zeg ze dat ze niet de fout bij de ander moeten neer leggen.
Als iedereen één iets, of meerdere dingen heeft gezegd vraag je ze ook wat ze dan wel goed hebben gedaan? Kunnen ze niets bedenken? Vraag dan wat ze wel graag hadden WILLEN doen en ga met dat aspect heel de training aan de slag. Zo laat je de jongens zien dat je ook geeft om wat zij belangrijk vinden in het veld en dan komt de motivatie vanzelf wel.
Je hoeft echt niet te winnen om gemotiveerd te zijn, je moet je doel bereiken dus geef de jongens eens een ander doel. Bijvoorbeeld gewoon plezier maken of zo veel mogelijk op hun techniek letten zo zo zul je zien dat ze ook gemotiveerd en blij het veld af zullen gaan bij een verlies van 50-0!