Hoe word je een betere 433 of 442 spits?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Voetbal
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar kan je moeilijk een antwoord op geven. Hangt enorm of van je teamgenoten, de tactiek en je lichaamsbouw. Ben je groot of kleiner, snel of langzamer, breed of smal gebouwd etc. De spits in een 4-3-3 formatie blijft over het algemeen in het centrum en is veelal afhankelijk van de buitenspelers.
Dan kan je bijvoorbeeld achterover hangen en op de rand van de 16 blijven of als je een goede kopper bent ga je vaker richting de 5 meter lijn en probeer je de voorzetten van de vleugelspelers binnen te koppen. 4-4-2 is weer compleet anders. met 2 spitsen kan de één bijvoorbeeld centraal blijven en de ander vrij eromheen spelen. Of je beide spitsen staan breed en de nr 10 komt door het midden naar voren. en zo zijn er nog talloze andere varianten. Met andere woorden. In je eentje wordt je moeilijk een betere spits. Je kan natuurlijk je afronding, conditie etc. zelf trainen. Maar in formatie trainen heb je een team voor nodig. Zo kan je looplijnen, positionering noem het maar op oefenen.

Antwoorden (1)

De speelwijze van een spits in een bepaald systeem wordt bepaalt door degene die de opstelling maakt. Of je die speelwijze goed uitvoert bepaalt hij/zij. Vooral al omdat jezelf het overzicht mist tijdens het/je spel. Je vraag gaat er (denk ik) om wat jezelf kunt doen. Dit is =serieus= voor 100% jezelf blijven. Hierna weet en voel je zelf wat niet goed gaat. Je voelt of je de bal in het hart raakt. Je voelt of je de fysieke weerstand van de tegenstander met of zonder veel kracht kunt weerstaan. Zuiver schieten kan alleen jezelf oefenen, en een goede trainer met goede focus helpt en niet meer dan dat. Voor met kracht schieten geldt hetzelfde. Een 'tor instinct' kan je ontwikkelen. Een voorbeeld hiervan is: met je rug naar het doel staan (waar dan ook) en toch weten waar je staat ten opzichte van het doelvlak. Doelpunten (het werkwoord) heeft 100% te maken met een sterke wil om dit te doen. Maar een centrumspits heeft een heel andere speelwijze dan een vleugelspits zodat een 433 spits anders kan 'moeten' voetballen dan een 442 spits. In elk geval is altijd belangrijk eerder de bal te raken dan je tegenstander, hetzij om te controleren hetzij om te raken. Maar altijd zal blijven dat je 100% jezelf moet blijven. Kalm en beheerst en ELKE wraakneming is alleen het (sportief) maken van een doelpunt. Dit voeg ik toe omdat hoe meer een spits 'aangepakt' hoe groter het compliment is dat aan je gemaakt wordt !! Dan rest eigenlijk alleen nog sportieve wraak.