De FIFA haalt het overgrote deel van haar inkomsten uit de WK’s die elke vier jaar plaats vinden. De kosten en opbrengsten boekt de FIFA dan ook over een vierjarige periode: de aanloop naar een WK. De inkomsten uit het WK in Zuid-Afrika in 2010 waren goed voor 87 procent van de totale inkomsten in de periode 2007 tot 2010. Maar het WK kostte de FIFA lang niet zoveel als het opbracht. De kosten voor Zuid-Afrika waren 1,3 miljard dollar, goed voor 36 procent van de kosten in deze periode.

Het vierjaarlijkse wereldkampioenschap is de cashcow van de FIFA. De hoge opbrengsten zijn volgens de bond essentieel voor het voortbestaan van de organisatie. Met het inkomen uit de WK’s financiert de FIFA namelijk ontwikkelings- en voetbalprojecten en organiseert het andere evenementen, die geen miljard aan marketing opleveren of miljoenen televisiekijkers trekken.

Meer informatie en cijfers vind je in de bron.