Stel als een voetballer weigert zich te laten wisselen, wat moet de scheidsrechter dan doen?

Rafaël van der Vaart had in de interland tegen Finland er moeite mee, dat hij gewisseld werd. Maar stel, als hij op het veld bleef, wat zou de scheidsrechter dan hebben moeten doen? Hem van het veld afsturen met/zonder rode kaart, of de wedstrijd voort laten zetten met hem?

13 jaar geleden
in: Voetbal
4.5K

Antwoorden (6)

de scheidsrechter zal zich er niet druk om maken hij is niet diegene die de speler wisselt maar de trainer toch..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
acht ik ook +je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wissel wordt aangegeven door de trainer en daar is een vierde scheidsrechter bij betrokken. Op het moment dat het bord de lucht in gaat moet die speler van het veld af. Als de speler blijft staan is het tijdrekken en spelbederf en zal de scheids maatregelen mogen nemen.
Het is een bevel van de coach. kaarten worden alleen uitgedeeld als iets tegen de regels is. Als iemand gewisseld wordt, staat het alvast dat de wedstrijd op die manier nu bezig is. als hij weigert, tellen doelpunten van hem niet. Als de rest van het team hem aanspeelt en gewoon verder gaan met de wedstrijd, worden ze gediskwalificeerd. De inkomende speler mag niet als 12e speler het veld op. ondanks dat de rest niet telt van de speler die het veld af moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de scheidsrechter heeft er niets mee van doen.

Hier moet de trainer zelf met de speler uitkomen. Ik denk in ieder geval dat de speler ook wel weet dat zijn toekomst bij een bepaalde ploeg minder rooskleurig gaat zijn als hij een wissel weigert en dat de speler in kwestie wel eieren voor zijn geld kiest.

Ik heb online wel een voorbeeld gevonden van een speler die een wissel weigerde. De aanvoerder van de ploeg schaarde zich achter de speler en heeft op de trainer ingepraat zodat de speler op het veld mocht blijven.
(zie link)

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G6B2UOGAI

Heel vaak zal het echter niet voorkomen.

In het ergste geval zal de scheidsrechter wel door laten spelen met tien man en de speler naar de kant sturen om te overleggen met de trainer.
De tijd zal er in ieder geval na afloop wel weer bijgetrokken worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wissel wordt aangegeven door de trainer en daar is een vierde scheidsrechter bij betrokken. Op het moment dat het bord de lucht in gaat moet die speler van het veld af.

Als de speler blijft staan is het tijdrekken en spelbederf en zal de scheids maatregelen mogen nemen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Wat een naar haat minnetje van een zeker persoon.

Voor de twijfelaars hier de bron (uit de regels van de KNVB) Let vooral op puntje 5 hieronder:

De hervatting van het spel vertragen
Scheidsrechters moeten spelers die de hervatting van het spel vertragen waarschuwen.
Voorbeelden hiervan zijn:
• Een vrije schop op een verkeerde plaats nemen met als enige bedoeling, de
scheidsrechter te dwingen om de vrije schop over te laten nemen;
• Doen alsof een inworp genomen wordt, maar dan ineens de inworp aan een
ploeggenoot overlaten;
• De bal wegtrappen of meenemen in de handen, nadat de scheidsrechter het spel
heeft onderbroken;
• Het nemen ven een inworp of vrije schop buitensporig lang vertragen;
• Het verlaten van het speelveld uitstellen als een speler gewisseld wordt;
• Een opstootje uitlokken, door de bal bewust weg te trappen of mee te nemen
n
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vermoed dat er dan in en langs het veld een dusdanige commotie ontstaat dat het doorgaan van de wedstrijd niet meer op een reguliere wijze mogelijk is. de scheids zal dan de wedstrijd stilleggen. als de speler blijft weigeren denk ik niet dat daar iets aan te doen is. een ding is dan zeker:de bewuste speler hoeft dan nooit meer angst te hebben ooit nog gewisseld te worden (als u begrijpt wat ik bedoel.......;-) ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet de scheidsrechter een kaart trekken, het is niet anders. Maar als de speler dan nog weigert zich te laten wisselen, dan moeten er denk ik gewoon van die gozers die ook streakers van het veld halen het veld op om de speler mee naar de kant te nemen.