Waarom lopen voetballers zovaak te rochelen? Heeft dat een medische oorzaak?

En waarom loopt de jeugd zo vaak op straat te rochelen?
Kijken ze te veel voetbal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal
7.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahah lol voor je tweede zin....
itsme
14 jaar geleden
Dat heeft toch een medische oorzaak (soort spraakgebrek, bij gebrek aan volmaakte krachttermen kan je dit op deze wijze uiten), bovendien zijn ongeveer 65% van de rochelaars rechtsbenig.
Dat geldt ook voor de jeugd op straat overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goede vraag!
Dit vraag ik mij ook al een lange tijd af.
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met stoerdoenerij, een soort territorium afbakenen.
Je laat je vieze kwatje op de straat of het veld achter, waar anderen ook lopen. Dat is een soort statement: "De straat/ dit veld is van mij"

Het beste antwoord

Als je hard loopt en flink ademd dan komt er een hoop vocht en slijm los, dus blokkeert de luchtstroom en die blokkade moet weer weg om de ventilatie goede doorgang te laten onstaan.
Bij de jeugd ligt dit anders, daar is het een soort van houding waarbij er meestal sprake is van kopieer gedrag.
Er worden vaak spelletjes gedaan met spugen, wie kan het verst, het meest etc.
Spuug heb je altijd bij je dus als kun je ook competieties houden.
Het zijn ook over het algemeen jongens die dat doen (naar meisjes toe profileren etc.
Het staat stoer en dat vinden vooral jongens belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mijn vermoeden waarom de jeugd het doet is stoerheid. Ik vind het zelf een walgelijke gewoonte. Voor een voetballer kan ik me nog voorstellen dat het slijm in een droge keel van de inspanning, irriteert.
14 jaar geleden
Tijdens sporten komt het vaak voor dat mensen last krijgen van slijm en snot, dus is het wel fijn dit even kwijt te raken. Bijvoorbeeld wielrenners of schaatsers zie je ook vaak snuiten.
Ik denk dat de jeugd en sommige andere mensen het doen uit (een smerige) gewoonte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
, tuffen, fluimen, rochelen, twatten, spugen; hoe je het ook noemen wilt, het is gemeengoed in het hedendaagse voetbal. Per team wordt er in een wedstrijd wel een volledige badkuip volgerocheld. Het is niet vreemd dat de grasmat in de Arena zes keer per jaar vervangen moet worden. Rede genoeg dus om onze man in de lange regenjas eropuit te sturen om hier een selectie van te maken. Aangezien er geen speler op aarde is die niet af en toe een klodder lanceert, heeft hij zich beperkt tot spelers die niet alleen in het luchtledige tuffen maar het ook op anderen gemunt hebben.
Van keepers begrijp ik nooit waarom ze hun doelgebied zo bevuilen, het is ten slotte hun werkterrein (ik spuug toch ook niet op mijn bureau). Ten eerste lijkt het me dat de kans op uitglijden toeneemt naarmate er meer fluimen in dat kleine doelgebiedje liggen. Ten tweede moet je niet vergeten dat keepers nog wel eens over de grond rollebollen. Zoals een varken zich rondwentelt in de modder, zo pierebaait een keeper in zijn eigen fluimen (en waarschijnlijk ook die van anderen). Enfin, ze moeten het zelf weten.
Chilavert maakt weer deel uit van onze selectie. De excentrieke Paraguayaan bespoog na een interland Roberto Carlos omdat hij hem “indian” had genoemd. Deze geuzennaam beviel Chilavert blijkbaar niet en een klodder viel Carlos ten deel, voor het oog van de camera’s (4 duels schorsing). In het filmpje kan je zien dat Chilavert de meest doelgerichte spuger is uit onze selectie.

.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets aan deze tekst doet me vragen: bron?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, dat idee had ik ook! Overigens staat in Duitsland één van onze Nederlandse voetballers na al die jaren nog steeds bekend als "de lama".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Der Rudi!!
Bij voetballers is het een combinatie van slijm, dat bij inspanning los komt, kwijt moeten ( medische oorzaak) en een stukje cultuur.

Bij sommige jeugdgroepen is het enkel een stukje cultuur. Het wordt gedaan uit stoerdoenerij.

Bij sommige volken zit spugen ook in de cultuur gebakken. Denk aan de Chinezen. Overal zitten ze om zich heen te spugen en dit wordt als gewoon beschouwd.

Bij andere volken wordt het spugen in het openbaar juist weer als onfatsoenlijk gezien.

Spugen zonder medische oorzaak heeft dus heel erg te maken met de groep waarin je vertoefd.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een plus voor je antwoord, maar we leven hier niet in China. Als sommige jeugdgroepen het hier doen uit naam van een cultuur, wat is dat dan voor achterlijke cultuur?
Rochelen kan verschillende oorzaken hebben: verkoudheid, van de inspanningen, .....

Maar de reden dat je dit ziet bij voetballers... kan je je voorstellen dat voetballers eventjes hun zakdoek bovenhalen ? Daar hebben ze geen tijd voor en geen plaats voor. Daarom het snelst is 'weg met die rommel uit mijn mond/neus en op het gras'.