Een besluit van een scheidsrechter aanvechten voor de rechter?

Als bijvoorbeeld een scheidsrechter een penalty geeft, terwijl het eigenlijk geen penalty was, kan een club dan deze scheidsrechter of de andere club aanklagen voor de rechter? (bijv. om schadevergoeding te krijgen want als een club een goal maakt door de penalty en daardoor wint, zijn daar soms enorme bedragen aan verbonden)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
3.4K

Antwoorden (3)

Nee. Dergelijke beslissingen worden niet teruggedraaid. De beslissing van de scheidsrechter is bindend.
9 jaar geleden
nielsjuh
9 jaar geleden
De vraag was niet of de beslissing bindend is of niet. Eline vroeg of de club een rechtszaak tegen de scheids mag beginnen, na een foutieve beslissing.
Ivana
9 jaar geleden
Maar bindend betekent toch ook rechtsgeldig en wat rechtsgeldig is kan niet worden aangevochten.
Wat betreft penalty's of goals is dit niet mogelijk. Wel kan een rode of gele kaart worden aangevochten bij de tuchtcommissie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier is niet te volstaan met een simpel ja of nee.

Sportief gezien heeft de scheidsrechter gedurende de wedstrijd het laatste woord. Wanneer hij een penalty geeft, dan IS het ook een penalty. Een rode kaart of een gele kaart is ook definitief.
Sterker nog op protesteren staat ook nog geel.

Ook de uitslag (van een volledig gespeelde wedstrijd) wordt door de scheidsrechter definitief vastgesteld.

Maar hier hebben we de eerste nuance al: bij gebleken vals spel, omkoping of supportersgeweld kan de voetbalbond achteraf een uitslag aanpassen, of de wedstrijd ongeldig verklaren. Wanneer clubs het hier niet mee eens zijn kunnen zij bij de bond in beroep en uiteindelijk ook naar de rechter. De rechter moet dan beslissen of de spelregels goed zijn toegepast. Merk op dat volgends de spelregels de beslissing van de scheidsrechter tijdens de wedstrijd bindend is. Een onterechte penalty of kaart kan dus NIET zomaar teruggedraaid worden. (dat is waarschijnlijk het korte antwoord op je vraag)

Kaarten hebben ook een werking naar volgende wedstrijden: zij kunnen een voetballer immers een schorsing opleveren. Hierbij is beroep mogelijk bij de tuchtcommissie betaald voetbal. Kaarten kunnen daar kwijtgescholden worden, of straffen kunnen verzwaard worden. Theoretisch kan er nog een stap naar de rechter gezet worden, maar dat is heel extreem. De rechter moet in dat geval ook hier beslissen of de spelregels goed zijn toegepast.

Dan moeten we het nog over lichamelijk geweld hebben. Sommige voetballers trappen elkaar letterlijk aan gort. Daar zal, als het goed is, eerst de scheidsrechter tegen optreden middels een gele of rode kaart.
Vervolgens kan de tuchtcommissie dar nog een schepje bovenop doen door een voetballer, een team of zelfs een hele club voor een aantal wedstrijden, een periode of voor altijd uit te sluiten. Soms worden ook boetes opgelegd of mogen supporters niet worden toegelaten.
Maar hier is ook een duidelijke volgende stap: het openbaar ministerie kan een geweldpleger aanpakken en deze strafrechtelijk vervolgen. En dan komt die persoon echt voor de rechter. Voor de uitslag van de wedstrijd zal dat proces echter geen gevolgen meer hebben. Die is gespeeld.