Hoe worden de poules verdeeld bij het wk voetbal?

Hoe word het bijv bepaalt dat Nederland dit jaar tegen Spanje moet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
2.2K

Het beste antwoord

Dat gaat volgens onderstaande methode.

De 32 deelnemende landen worden in 4 potten ingedeeld. Het gastland en de zeven landen met de hoogste positie op de FIFA-wereldranglijst van 17 oktober 2013 zijn geplaatst in pot 1. De overige potten worden ingedeeld op geografische en sportieve criteria. Uit elke pot wordt één land in een van de acht groepen geloot.

1. Geografische spreiding
Teams uit hetzelfde kwalificatiegebied kunnen niet in dezelfde groep uitkomen. Uitgezonderd de Europese teams, deze mogen met maximaal twee teams in een groep terechtkomen.
2. Volgorde
De potten worden van 1 t/m 4 volledig geleegd. Groepen (A t/m H) worden op volgorde gevuld. Groepen mogen overgeslagen worden als een indeling tegen het eerste principe van geografische spreiding in gaat. Omdat in eerste instantie pot 2 uit zeven landen bestaat en pot 4 uit negen landen, wordt eerst een land uit groep 4 in groep 2 geloot.
3. Indeling in de groep
De landen uit pot 1 worden automatisch groepshoofd. Voor de overige teams volgt na groepsindeling een aparte trekking voor de positie 2 t/m 4 binnen de betreffende poule.

De lotingsprocedure ziet er als volgt uit:
1) Eerst wordt uit pot 4 (de Europese landen, met 9 teams) één team getrokken en deze wordt in pot 2 gestopt (vijf Afrikaanse en twee Zuid-Amerikaanse landen), zodat elke pot uit acht teams bestaat;
2) Vervolgens wordt de eerste pot geleegd (te beginnen met Brazilië) en opeenvolgend in de groepen A t/m H verdeeld (Brazilië wordt als gastland automatisch A1);
3)De vier Zuid-Amerikaanse teams uit de eerste pot komen in de aanvullende pot X. Hieruit wordt één team getrokken. De groep waarin dit team is geplaatst, is de groep waar het enige Europese team uit pot 2 (die er in stap 1 in terecht is gekomen) uiteindelijk uitkomt;
4) Hierna wordt pot 2 verder geleegd en wordt deze opeenvolgend verdeeld over groepen A t/m H (waarbij één groep al is gevuld door het Europese team). Groepen mogen overgeslagen worden als het 'geografische-spreiding'-principe anders geschonden zou worden;
5) Ook pot 3 en pot 4 worden op volgorde geleegd;
6) Tenslotte wordt de positie in de groep nog geloot voor teams uit de potten 2, 3 en 4 (de teams uit pot 1 staan op positie 1 en zijn de groepshoofden).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden

Andere antwoorden (1)

Er wordt geloot, met bijzijn van een notaris.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is wel een hele korte samenvatting van het geheel ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is wat ik weet :P