Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Misvormt een lederen voetbal als je er regelmatig op zit?

Ik neem mijn bal altijd mee naar buiten en soms ga ik er even op zitten als ik wat wil uitrusten. Dat kan soms enkele minuten duren, en het gebeurt wel eens dat iemand zegt dat hij op die manier ei-vormig gaat worden. Ik neem dat doorgaans niet au serieus maar is er misschien toch iets van aan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
5.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het klopt dat een leren bal eivormig wordt. Ik spreek uit ervaring. In het ergste geval scheurt er aan de zijkant een naad waardoor de binnenbal een beetje komt uitsteken. Ik heb ook vaak op een bal gezeten, maar dat is inmiddels afgeleerd omdat ballen na een paar keer niet zo lekker rollen. En ook vaak gingen ze sneller slap.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel :)

Andere antwoorden (1)

Een bal is tot een zekere druk opgepomt. Voor die druk is hij dan ook geconstrueerd.
Als je er op gaat zitten wordt de druk (veel) hoger. Dan vervormt de bal, en wordt het materiaal plaatselijk te sterk uitgerekt. Daardoor gaat de bal langzaam stuk, zoals in het vorige antwoord staat.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding