Wat zijn de criteria om als speler mee te mogen doen aan het EK voetbal onder de 21 jaar?

Momenteel wordt het EK onder de 21 gespeeld in Israel.
Het heet EK onder de 21, dus het leek me eigenlijk vrij logisch dat alle deelnemers ofwel onder de 21 zouden zijn, ofwel op 1 januari 2013 onder de 21.

Nu is de oudste deelnemer een Rus, die bij aanvang van het toernooi 23 jaar en 155 dagen telde.
( http://www.nusport.nl/ek-onder-21/3493639/vilhena-jongste-speler-jeugd-ek.html )

Ook Nederland heeft vier spelers van 23 en verschillende van 22.

Ik ben dus benieuwd wat de (leeftijds)criteria zijn om als deelnemer te mogen worden opgeroepen voor het EK onder de 21 jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Voetbal
3.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht een gemiddelde onder de 21 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LOL... we plaatsen er twee circa 30-jarige toppers a la van Persie en Robben bij en om dat te compenseren selecteren we een zuigeling die we op de bank zetten :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hahaha, dat zou nog eens een mooi systeem zijn!

Het beste antwoord

Dit kan, omdat je om mee te mogen doen aan het EK, bij het begin van de kwalificatie voor een toernooi maximaal 21 jaar moet zijn. Zo kan het dus gebeuren dat, zoals nu, er een speler van ruim 23 jaar meedoet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom nu weer een min? Plus van mij, jij weet WAAROM het antwoord zo is!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Achja, die minners altijd, lig er niet wakker van :P maar bedankt!

Andere antwoorden (2)

De voorwaarde om er dit jaar aan te mogen deelnemen is: geboren zijn op of na 1 januari 1990. (Helaas staat er niet bij waarom dit zo bepaald is; ze hadden het dus eigenlijk beter onder de 24 jaar kunnen noemen....).
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit ligt aan het feit dat je bij het begin van de kwalificatie 21 jaar maximaal mag zijn. Om het mooi af te ronden zal de datum 1-1-1990 worden gebruikt, op het toernooi over 2 jaar is de datum dan 1-1-1992, ookal begint het kwalificatietoernooi voor het EK-21 deze week (+-11 juni).
Op het moment dat de kwalificatie begint van een Jeugd EK/WK onder de 21 zou je volgens de richtlijn onder de 21 jaar moeten zijn. Als je dit daadwerkelijk gaat veranderen naar een streef leeftijd van onder 21 jaar tijdens de gehele kwalificatie en toernooi- wedstrijden dan zou je dus 19 of 18 moeten zijn om aan de kwalificatie te beginnen. Dit zou bijzonder raar zijn. Tenslotte zijn er ook jeugd Ek's en Wk's van leeftijd onder de 19. Die zouden dan in wezen ook door geschoven moeten worden.

Daarnaast zou het voetbal niveau op achteruit gaan. Veel 21, 22 en 23 jarige spelen al bij grotere clubs, in tegenstelling tot 17,18 en 19 jarige. Dit zou het niveau dus ook niet ten goede komen.