Waarom speelt het Nederlands elftal in het zwart?

Ik had deze avond in eerste instantie niet eens door dat het Nederlands elftal speelde, omdat ze in het zwart gekleed waren. Normaal gesproken is Nederland toch oranje? Waarom spelen ze dan in het zwart?

1.5K

Antwoorden (1)

Het Nederlands elftal treedt vanavond niet aan in de vertrouwde Oranjekleuren. Ondanks dat de ploeg speelt in de Johan Cruijff Arena in Amsterdam mogen de spelers niet het thuistenue aantrekken. De formatie van Frank de Boer zal daarom in het zwart spelen.
De reden erachter is simpel: formeel speelt Oranje een uitwedstrijd en is Noord-Macedonië de thuisspelende ploeg. Daar hoort ook bij dat die ploeg dan in hun eigen thuistenue mag spelen. Daarvoor is gekozen omdat met een poule met vier landen het anders voorkomt dat één land nooit het thuisvoordeel heeft. Dit terwijl een Europees Kampioenschap in principe op neutraal terrein wordt gespeeld.

Daardoor zou een land bijvoorbeeld nooit in het vertrouwde thuistenue kunnen aantreden. Dat Oranje de uitspelende ploeg is, is op meer manier vanavond te zien.