Voor hoeveel titels staat een ster?

Ik zag bij het Spaanse team een ster op hun trainingspak. Voor hoeveel kampioenschappen staat een ster (en maakt wereld en europees kampioen ook uit?
In Europese competities staat het voor 10 kampioenschappen maar dat kan ik me bij zo'n toernooi niet voorstellen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
11.2K

Het beste antwoord

Bij landenteams worden alleen sterren uitgedeeld voor wereldkampioen titels. Spanje is inderdaad één keer wereldkampioen geworden, dus één ster.

Per 10 WK-titels zou inderdaad niet lukken, dan had nog geen enkel land een ster en gezien het feit dat een WK om de 4 jaar wordt gehouden zou het dan nog zeker minimaal 20 jaar duren voordat een eerste land een ster zou kunnen krijgen (vooropgesteld dat koploper Brazilie de komende 5 edities zou winnen).

In je vraag staat trouwens een fout, in Europese competities staan sterren niet overal voor 10 kampioenschappen, daar zit heel veel verschil tussen.

In Engeland, Spanje, Tsjechië en Kroatië doen ze bijvoorbeeld helemaal niet mee aan het uitgeven van de kampioenssterren.

http://de.wikipedia.org/wiki/Meisterstern#Traditionelle_Regelung_f.C3.BCr_nationale_Meisterschaften

"Over het algemeen wordt in Europa de maatstaf gehanteerd dat een club voor iedere 10 landskampioenschappen een gouden ster op het shirt mag dragen. In landen zoals Turkije, Denemarken, Rusland wordt dit per 5 landskampioenschappen gedaan en in Duitsland is het een getrapt systeem.

In Nederland heeft de KNVB deze onderscheiding in 2007 ingevoerd. Het is geen verplichting om een gouden ster te dragen en in sommige landen doen clubs dit ook niet altijd, zoals bijvoorbeeld Panathinaikos FC en AEK Athene uit Griekenland of FC Porto en Sporting Clube de Portugal uit Portugal.

In Duitsland wordt een alternatieve maatstaf gehanteerd, om te voorkomen dat alleen Bayern München sterren zou mogen voeren.

3 keer kampioen van de Bundesliga geeft recht op 1 gouden kampioensster.
5 keer kampioen van de Bundesliga geeft recht op 2 gouden kampioenssterren.
10 keer kampioen van de Bundesliga geeft recht op 3 gouden kampioenssterren.
20 keer kampioen van de Bundesliga geeft recht op 4 gouden kampioenssterren."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gouden_Kampioensster
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Na het winnen van de derde wereldtitel tijdens het WK van 1970 voerde Brazilië voor het eerst sterren boven het logo. Eén voor elke titel. Na de titel van 1982 ging Italië ook sterren voeren en vanaf dat moment volgden alle landen met een wereldtitel. Uruguay heeft vier in plaats van twee sterren op het shirt staan, omdat zij hun olympische titels van 1924 en 1928 meetellen.

Brazilië: 5
Italië: 4
Duitsland: 3
Argentinië: 2
Uruguay: 2 (4)
Engeland: 1
Frankrijk: 1
Spanje: 1

Toegevoegd na 53 seconden:
De ster staat dus voor 1 wereldtitel, bij spanje die van 2010.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus landen mogen dit eigenlijk zelf bepalen? Nederland zou dus ook 1 ster erop kunnen zetten?