Wat is 'paas' bij voetbal?

Ik heb totaal geen verstand van voetbal. Ik vang alleen af en toe wat op bij de koffietafel. En daar hoor ik soms over paasen. Wat is dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
13.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is pass, niet paas. Hoewel veel Nederlanders er in de uitspraak paas van maken. Zie voor de uitleg het antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
OK, dank je voor de aanvulling. Ik hoor er alleen maar over spreken, en dan hoor ik inderdaad 'paas'. (Hij paast 'm.) Naar mijn idee hoorde ik daar vroeger nooit over, de laatste jaren lijkt dat woord in gebruik geraakt te zijn. Misschien dat vroeger meer het Nederlandse woord 'overspelen' werd gebruikt?

Het beste antwoord

"Pass" is een uit het Engels overgenomen term voor het toespelen, danwel toegespeeld krijgen, van de bal. Als je de bal passt, dan speel je hem naar een teamgenoot.

Het doel van "passen" is om balbezit te behouden. Komt de bal bij de tegenstander terecht, dan is het geen pass, of wordt de bedoelde pass mislukt genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus ,
http://www.voetbaloefenstof.com/index_bestanden/Passtrapvormen.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord! +
flyingcrow
9 jaar geleden
Bedankt, nu weet ik het ook+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vind het ook een goed antwoord!
Wat ik trouwens raar vind, is hoe "pass" uitgesproken wordt in Nederland. Ik heb geleerd dat jet het uitspreekt als "pass" met een korte "a" zoals in "bal", niet zoals "paas" zoals je het altijd hoort. Volgens mij is die foute uitspraak er in geslopen in Nederland. Of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Hiberna, er wordt wel vaker iets verkeerd uitgesproken.
wat dacht je van penantie in plaats van penalty ?