Wat is de reden dat bij de EK-wedstrijden de vijfde man en lijnrechter altijd aan dezelfde kant van het doel staan?

Het is toch veel logischer als ieder aan een andere kant van het doel staat?
De vijfde man kan dan nooit in het gezichtsveld van lijnrechter staan (zoals bijvoorbeeld bij het doelpunt van Oekraïne tegen Engeland). Ook staat er nu niemand om incidenten in het linker deel van het doelgebied, of op de doellijn van dichtbij te kunnen constateren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Ik heb dit nagevraagd aan Eric Braamhaar en hij vertelde dat het in de eerste instantie ook anders was. Eerst stonden ze aan de kant welke het meest ver van de grensrechter is. Maar aangezien de scheidsrechters hierdoor allemaal hun standaard diagonaal aan moesten passen door de diagonaal af te breken en het strafschopgebied in te gaan, zijn er veel klachten gekomen van de scheidsrechters.

Toen is besloten dat ze toch aan de andere kant moeten staan, zodat de scheidsrechter gewoon dezelfde diagonaal als altijd aan kon houden.

Voor de 5e en 6e man is het dan ook weinig verschil, aangezien deze beste man enkel hoeft te letten op de doellijn en op eventuele penalties. Dat kan dus aan beide kanten en toen is er gekozen voor de optie welke de scheidsrechters het beste vonden en nog steeds vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de scheidsrechter diagonaal over het veld loopt.
Dus hij loopt van corner vlag naar corner vlag waar geen vijfde en zesde man staat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vond dit ook vreemd en heb dit dan ook aan de KNVB gevraagd. Daar kreeg ik als antwoord dat de UEFA van mening is dat de 5e/6e man dan beter met de grensrechter kan communiceren. Ik blijf het echter vreemd vinden.