Wat zijn precies de consequenties van gele en rode kaarten tijdens het ek?

Om alvast een aantal slimmeriken voor te zijn: Ik bedoel dus niet wat een gele en rode kaart betekend.
Ik wil juist weten of je dan bijvoorbeeld tot het eind van het ek geschorst bent of dat je dan 2 wedstrijden aan de kant moet zitten ofzo.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
4.5K

Het beste antwoord

Bij 0 of 1 gele kaart in het toernooi gebeurt er niks.
Per 2 gele kaarten voor de kwartfinale wordt je 1 wedstrijd geschorst.
Vanaf de kwartfinale begint dit weer opnieuw; pak je geel in de kwart- en halve finale, ben je in de finale geschorst. Maar pak je geen geel, of slechts geel in 1 van die 2 wedstrijden, kun je de finale gewoon spelen, ongeacht wat je voor de kwartfinale hebt uitgespookt qua gele kaarten.

Bij een rode kaart ligt het anders. 2x geel in 1 wedstrijd levert automatisch 1 wedstrijd schorsing op, maar bij een directe rode kaart beslist de UEFA hoelang een speler geschorst wordt. Dit kan variëren van 1 tot oneindig; al moet een speler het wel erg bont maken om op een ek 3 of meer wedstrijden geschorst te worden.

Als er nog onduidelijkheden zijn, of als je nog andere vragen hebt moet je ze maar stellen, of misschien kun je ze zelf vinden in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een tweede gele kaart tot en met de kwartfinales betekent dat je de wedstrijd er na mist. Na de kwartfinales begint iedereen (nou ja dan zijn er nog maar 4 landen over) weer bij nul.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met een rode kaart wordt er over besloten hoeveel wedstrijden je gaat missen.