Als er in een bepaalde poule op het EK elke partij in 0-0 eindigd, wie gaat er dan door?

wat ik begrijp mag je in de poule fase gelijk spelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
1.8K

Het beste antwoord

Het klopt dat je in de poulefase gelijk mag spelen, al is het natuurlijk wel onwaarschijnlijk dat elke partij in 0-0 eindigt. Maar mocht het toch gebeuren, dan gelden deze regels niet:
- Allereerst geldt het hoogste aantal punten behaald na alle groepswedstrijden (niet van toepassing, elke ploeg heeft 3 punten)
- Als een of meer teams hetzelfde aantal punten hebben dan wordt gekeken naar het doelsaldo behaald na alle groepswedstrijden (niet van toepassing, elke ploeg heeft een doelsaldo van 0 voor en 0 tegen)
- Biedt dat geen uitkomst dan wordt gekeken naar het totaal aantal gemaakte doelpunten na alle groepswedstrijden (ook niet van toepassing, elk team heeft immers 0 doelpunten)

Hierna gelden deze regels:
Allereerst geldt het hoogste aantal punten behaald in de onderlinge wedstrijden van de teams die het betreft (niet van toepassing, allemaal 1 punt tegen elkaar)
- Als een of meer teams hetzelfde aantal onderlinge punten hebben dan wordt gekeken naar het doelsaldo behaald in de onderlinge wedstrijden van de betreffende teams (geldt óók niet, allemaal 0-0...)
- Biedt ook dat geen uitkomst dan wordt gekeken naar het totaal aantal gemaakte doelpunten gemaakt in de onderlinge wedstrijden van de betreffende teams (ook dit is niet van toepassing).

Hierna geldt de laatste regel: de coëfficiënt. Dit is de lijst bij dit EK:

(1) Spain 43,116
(2) Netherlands 40,860
(3) Germany 40,446
(4) Italy 34,357
(5) England 33,563
(6) Russia 33,212
(7) Croatia 32,723
(8) Greece 32,455
(9) Sweden 31,675
(10) Denmark 31,205
(11) Portugal 31,202
(12) France 30,508
(13) Republic of Ireland 28,203
(14) Ukraine 28,029
(15) Czech Republic 27,982
(16) Poland 23,806

De 2 hoogste teams uit de groep gaan dan dus door. In de groep van Nederland zouden 'wij' en Duitsland doorgaan, Denemarken en Portugal moeten op basis van hun coëfficiënt naar huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan helaas geen actuelere lijst vinden, er staat me iets van bij dat we momenteel 3e staan, achter Spanje en Duitsland. Maar heel veel zal er niet veranderd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oefenwedstrijden tellen helemaal niet mee... Ze herschikken alleen na een eindronde: Tot het EK van 2008 werd de ranglijst opgemaakt door het aantal behaalde punten (3 voor een overwinning, 1 voor een gelijkspel) van de laatste twee kwalificatietoernooien te delen door het aantal gespeelde wedstrijden. Playoffs telden niet mee. Vanaf het EK van 2008 worden de coëfficiënten op een andere manier berekend waarbij ook het resultaat op de eindrondes wordt meegenomen. Daarnaast is het aantal gemaakte en geïncasseerde doelpunten van belang en tellen oudere resultaten minder zwaar mee. De ranglijst wordt telkens na afloop van een kwalificatietoernooi opgemaakt en neemt de resultaten van dat toernooi en het voorafgaande WK (kwalificatie en eindronde) en EK (kwalificatie en eindronde) mee.[1][2]
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede toevoeging!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha gaan we nu gezellig heen en weer slijmen ;-))

Andere antwoorden (1)

De volgorde (engels) staat hier: http://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_Euro_2012#Qualification Hieronder staat de lijst ook (engels)

Omdat alles gelijk staat gaan ze verder met: de positie in de UEFA lijst: http://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_national_team_coefficient#National_team_coefficient en daarna nog aan hoe ze aan eerlijk spel hebben gedaan tijdens het toernooi en pas daarna wordt het lootjes trekken.

Ik begrijp alleen niet hoe je na die uefa lijst uberhaupt nog aan lootjes trekken toekomt.

Higher number of points obtained in the matches played between the teams in question;
Superior goal difference resulting from the matches played between the teams in question (if more than two teams finish equal on points);
Higher number of goals scored in the matches played between the teams in question (if more than two teams finish equal on points);
If, after having applied criteria 1) to 3), two teams still have an equal ranking, criteria 1) to 3) are reapplied exclusively to the matches between the two teams in question to determine the final rankings of the two teams. If this procedure does not lead to a decision, criteria 5) to 9) apply in the order given;[32]
superior goal difference in all group matches;
higher number of goals scored in all group matches;
position in the UEFA national team coefficient ranking system
fair play conduct of the teams (final tournament);
drawing of lots

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze kijken dus niet naar de FIFA (wereldwijd) lijst maar de UEFA (Europa) lijst, de UEFA-coëfficiënten. Hier in het nederlands: http://nl.wikipedia.org/wiki/UEFA-co%C3%ABffici%C3%ABnten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
FIFA of UEFA lijst maakt toch niks uit? Komt op hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou kijk zelf maar even: http://nl.wikipedia.org/wiki/FIFA-wereldranglijst en http://nl.wikipedia.org/wiki/UEFA-co%C3%ABffici%C3%ABnten