wat betekent G voetbal?

ik zit in de poule met een team van Rkvv Saenden.
En ik zit dan bij 2 teams van saenden en een van die teams is de E1G
wat betekent dat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
7.2K

Het beste antwoord

Zoals bovenstaanden zeggen staat de g meestal voor 'gehandicapten', maar in jouw voorbeeld niet!
De g staat hier voor 'gemengd'. Er zitten dus meisjes bij die teams. Niet het hele team, maar waarschijnlijk 1 of 2 meisjes in het team.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist want het G voetbal heeft een eigen competitie. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is wel zo dat dacht ik ook al.
maar ik ben ook een meisje en zit met nog een meisje in een gemengd team maar ons team heet gewoon de E2
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De G staat niet voor gemengd

Andere antwoorden (4)

Een G voetbal team is meestal een gehandicaptenvoetbal team.

Toegevoegd na 35 seconden:
"G-voetballers maken al jarenlang deel uit van de voetbalfamilie. Bij steeds meer verenigingen is het de gewoonste zaak van de wereld dat spelers met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking volwaardig lid zijn. Het motto: normaal wat normaal kan, speciaal wat speciaal moet.

Wereldprimeur
In 2009 was het 25 jaar geleden dat de KNVB startte met officieel competitievoetbal voor G-voetballers ouder dan 16 jaar. Inmiddels doen hier zo’n 240 teams van 200 verenigingen aan mee.

Sinds 2005 organiseert de KNVB, als eerste voetbalbond ter wereld, ook een speciale G-competitie voor kinderen met een beperking. Bij meer dan 100 verenigingen zijn ruim 1.000 jonge voetballers met een beperking actief.

De G van G-voetbal
De G in de naam G-voetbal slaat overigens niet op ‘gehandicapten’, zoals weleens wordt verondersteld. Voordat de G-categorie er was, liep de indeling van de voetbalcategorieën tot en met F, de aanduiding voor de jongste groep voetballers. Toen zo’n twintig jaar geleden een nieuwe categorie moest worden benoemd, gebeurde dit automatisch met de letter G."

http://www.knvb.nl/competities/amateurvoetbal/gvoetbal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat had ik ook gelezen maar ik ben iet gehandicapt dus dan is dat een beetje vreemd want ze zitten meestal in een poule met andere G teams
Het gaat om Geestelijk gehandicapten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
G voetbal heeft te maken met alle soorten beperkingen, niet alleen Geestelijk of Lichamelijk, ook de niet zichtbare beperkingen, overgens past G niet meer bij deze soort voetbal, het kan beter naar aangepast voetbal overgaan, past veel beter omdat er wordt gekeken naar elke vorm van beperking en of handicapt
G Voetbal is voetbal voor gehandicapten mensen. En die poule van je, dat is wel erg oneerlijk vind ik zelf. Want gehandicapten kun je niet vergelijken met ''normale'' mensen.

Dus het is voetbal voor geestelijk of lichamelijk gehandicapte mensen. Meestal 8 of 9 spelers(nog zoiets wat oneerlijk is). Er is ook g voetbal voor blinden mensen, mensen met een iq onder de 75 en voor mensen met hersenverlamming. Zie bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De mensen met beperking die je noemt, spelen bij ons gewoon in een team mee, niet apart zou je niet moeten willen, maar soms kan het niet anders...en met 8 of 9 spelers is niet oneerlijk, maar aangezien er op een half veld wordt gespeeld begrijpelijk, 11 tegen 11 wordt te druk en is niet te doen, deze vorm van voetbal zou als alternatief nog kunnen overwegen om over het gehele veld te spelen, van 16 tot 16 te spelen, uitdaging, en haalbaar is dat zeker.
De Werkelijke betekenis van G voetbal heeft niks met de letter G in de zin van gehandicapte of iets te maken, dit heeft enkel te maken met het feit dat het de eerst beschikbare letter in het alfabet is geweest, aangezien de Jeugdteams tot F-jes ging, dat de G de eerste letter dan is zou men laten denken dat het iets met G temaken zou hebben in de zin van gehandicapt, maar dat is niet waar, de G staat niet voor gehandicapte of wat ook, Het zou beter zijn als de G voor G voetbal zou worden aangepast, omdat tegenwoordig, en ook al enige jaren meer in de richting van aangepast voetbal is dan dat het alleen voor mensen met een zichtbare beperking is bedoeld, teegnwoordig is het al voor elke vorm van beperking bedoeld, autisme, epileptie, moeilijk lopende mensen die met rollator op het veld mee doen, noem maar op, en feitelijk, heeft elk mens een beperking...Het treft je doet er niks aan, en in deze tijd zijn juist deze teams een mooi en het beste voorbeeld van sportiviteit onderling, dus de G staat niet voor Gehandicapten sport of wat ook, het was de eerst beschikbare letter in het alfabet, dat is de enige en echte reden van de letter G
De Werkelijke betekenis van G voetbal heeft niks met de letter G in de zin van gehandicapte of iets te maken, dit heeft enkel te maken met het feit dat het de eerst beschikbare letter in het alfabet is geweest, aangezien de Jeugdteams tot F-jes ging, dat de G de eerste letter dan is zou men laten denken dat het iets met G temaken zou hebben in de zin van gehandicapt, maar dat is niet waar, de G staat niet voor gehandicapte of wat ook, Het zou beter zijn als de G voor G voetbal zou worden aangepast, omdat tegenwoordig, en ook al enige jaren meer in de richting van aangepast voetbal is dan dat het alleen voor mensen met een zichtbare beperking is bedoeld, tegenwoordig is het al voor elke vorm van beperking bedoeld, autisme, epileptie, moeilijk lopende mensen die met rollator op het veld mee doen, noem maar op, en feitelijk, heeft elk mens een beperking...Het treft je, doet er niks aan, en in deze tijd zijn juist deze teams een mooi en het beste voorbeeld van sportiviteit onderling, dus de G staat niet voor Gehandicapten sport of wat ook, het was de eerst beschikbare letter in het alfabet, dat is de enige en echte reden van de letter G
Ik zou zeggen tegen de mensen die nu op de normale wijze kunnen sporten, wees er trots op dat je dit kunt doen, je kunt zomaar afhankelijk worden van G sport
Toegevoegd op 07 mei 2020 12:01: tekst