Heeft Oekraïne ooit eerder mee gedaan aan het EK? En zo ja wanneer en hoe vaak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Nooit eerder.

1996 · Niet gekwalificeerd
2000 · Niet gekwalificeerd
2004 · Niet gekwalificeerd
2008 · Niet gekwalificeerd

Dus dan maar zelf organiseren ;-)

2012 · Gekwalificeerd als gastland

Toegevoegd na 13 minuten:
(Pas vanaf 1994 nemen ze deel aan de kwalificatietoernooien.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, eerste antwoord, bedankt.

Andere antwoorden (3)

Nee, het is hun eerste keer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze hebben wel eerder meegedaan maar nooit de eindronde behaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb op Wikipedia gekeken naar alle jaren wanneer het EK was en mijn conclusie is dat Oekraïne nog nooit meegedaan heeft aan het EK.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, voor wat betreft een EK is het hun allereerste deelname.

Onderschat ze echter niet, ze hebben het in de meeste kwalificatiewedstrijden goed gedaan, maar hebben alleen grote moeite met play-off wedstrijden:

In de kwalificatie voor het WK 1998 werden ze 2e in de groep (nog voor Portugal) maar verloren de Play-offs van Kroatie (de latere nummer 3 op de WK).

Voor het EK 2000 werden ze in de kwalificatie weer 2e in de groep, achter Frankrijk (maar voor Rusland). De playoffs werden verloren van Slovenie

Voor het WK 2002 weer 2e in de groep, achter Polen. In de playoffs verloren ze van Duitsland (de latere nummer 2 van het toernooi).

Voor het EK 2004 ging het iets minder 3e in de groep, op ruime achterstand achter Griekenland en Spanje.

Bij het WK 2006 hebben ze zich als eerste gekwalificeerd, voor TUrkije. Ze hebben op het WK de kwartfinale gehaald en gingen daar ten onder tegen de latere wereldkampioen Italie.

Bij de kwalificatie voor het EK 2008 ging het wat minder: vierde in de poule, na Italie, Frankrijk en Schotland.

Voor de kwalifiactie voor het WK 2010 weer tweede in de groep, na Engeland. En weer de playoffs niet overleefd. Dit keer verloren van Griekenland.

Kortom: mocht deze vraag gesteld worden voor informatie voor een EK-poule: Ze zitten in een loodzware poule met Frankrijk, Engeland en Zweden, maar gezien het feit dat ze ook nog eens het thuisvoordeel hebben zie ik in hen wel een aardige underdog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi onderzoekje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks. Ze waren me een aantal jaar geleden al opgevallen, omdat ik ze telkens als 2e zag eindigen, maar nooit zag deelnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorspelling: ze worden tweede op het EK en verliezen in de finale van ons ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik teken ervoor !