Waarom geen eigen goal van de keeper?

Als een speler op het doel schiet en de bal vliegt toch het doel in via aanraking van de keeper, waarom is het dan geen eigen goal van de keeper?

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat bij het voetbal duidelijk is wanneer het een goal of een eigen goal is Bv : Ik ziet op doel de bal word door de keeper in eigen goal "getikt" dan telt het SCHOT , maar het is pas een eigen doelpunt als de keeper de een terug spelende bal krijgt en hem mist , Conclusie Goal = Als de keeper de bal nog wat kan aanraken maar uiteindelijk toch nog in eigen goal valt Eigen goal = de keeper krijgt een terugspeelbal mist hem onder zijn voet en de bal vliegt naast Kijk naar de video's voor verdere uitleg : Bij de eerste video tikt de keeper de bal in eigen goal , maar het doelpunt word op Cristiano ronaldo gezet op hij heeft geschoten

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=pI2_sUVVvpM...

De enige reden die ik mij kan bedenken is dat een keeper te ver van zijn doel is en in de problemen komt. Hij probeert de bal naar zijn verdediger te passen die op de doellijn staat maar de verdediger mist. Pfoe, daar is veel fantasie voor nodig...

De eerste vraag is natuurlijk: "Wanneer is het een eigen doelpunt en wanneer niet?" Daar kan je vast ook lang over twisten (ik herinner mij nog Ronaldo op het WK 2002), maar de volgende regels wordt gebruikt door de voetbalstatistiekbureaus die het uiteindelijk toch bepalen: Het is geen eigen doelpunt als de bal, ook zonder aanraking van de verdedigende speler ook het doel in gegaan zou zijn. Het is wel een eigen doelpunt als de bal zonder aanraking van de verdedigende speler niet in het doel zou zijn beland. Als er bijvoorbeeld een voorzet gegeven wordt die voorlangs zou gaan en een verdediger of keeper raakt de bal zo aan dat deze in eigen doel beland is het een eigen doelpunt. Als er bijvoorbeeld op doel geschoten wordt en een verdediger probeert de bal nog te blokkeren, maar de bal gaat er toch in, dan telt het niet als eigen doelpunt, mits natuurlijk het een schot op doel was en niet ernaast of over. Nu dan het antwoord op je vraag. Als de bal via een keeper het doel ingaat is het bijna altijd een schot op doel wat er ook ingegaan zou zijn als de bal niet door de keeper aangeraakt zou worden. Verdedigers kunnen dit ook hebben, dan wordt het vaak een van richting veranderd schot genoemd. Overigens, als de bal niet in het doel zou gaan als de keeper de bal niet had aangeraakt, en de keeper tikt de bal in eigen goal, telt het gewoon als eigen doelpunt. Misschien wel het bekendste voorbeeld uit de Nederlandse voetbalgeschiedenis als video toegevoegd: Menzo van Ajax tegen Auxerre. Toegevoegd na 1 minuut: Ik zie dat de link naar de video niet goed werkt. Spoel dus door naar 11m18 of gebruik deze link: http://www.youtube.com/watch?v=BImUbsf6rcQ#t=11m18s

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=BImUbsf6rcQ...

Omdat de keeper de bal niet in het doel slaat, hij was er hoogstwaarschijnlijk toch al wel in gegaan. De keeper raakt de bal nog aan maar dat is niet genoeg om de bal te stoppen. Als de bal dan alsnog het doel invliegt is het dus gewoon een doelpunt van degene die schoot! Hier zijn heel wat voorbeelden van te vinden op internet maar dat hebben de personen voor mij al laten zien!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100