Waarom zie je voetballers steeds maar op de grond spugen?

Het zal toch niet zijn om een sliding beter te kunnen uitvoeren? Andere sporters zie je het niet doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal
9.3K

Het beste antwoord

Of het strikt noodzakelijk is vanwege extra speekselproduktie zoals hier gesuggereerd wordt weet ik eigenlijk niet.

Wel vind ik het asociaal staan en als het niet strikt biologisch noodzakelijk is vind ik dat ze de regels zo mogen aanpassen dat het een rode kaart op kan leveren.

Ook de cameramensen die dit steeds in beeld brengen zouden wel eens een herhalingscursusje mogen doen over het maken van een goed programma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Ook de cameramensen die dit steeds in beeld brengen zouden wel eens een herhalingscursusje mogen doen over het maken van een goed programma.'
Ik kijk weinig voetbal, maar men zoomt gewoon vaak op spelers in - en volgens mij niet _omdat_ ze spugen. Dat lijkt me nl. uitermate oninteressant. En als je váák op de spelers inzoomt (bijv. als er even geen balactie is), dan is 't ook niet vreemd dat je wel eens een spuger ziet als de voetballers dat inderdaad gewoon zijn om te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm, klopt zo had ik het nog niet bekeken, maar je hebt gelijk.

Andere antwoorden (6)

Misschien omdat ze zand in hun mond hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat lekker stoer...:-,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puur en alleen omdat ze het stoer vinden. Misschien zelfs wel gebrek aan een gedegen opvoeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je drie kwartier lang onophoudelijk heen en weer aan het rennen en vliegen bent krijg je meer dan normale speekselvorming.
Dat slik je allemaal niet even weg.
En aangezien je bij een potje voetbal geen time out hebt om die kwakkies telkens in een bekertje te spugen, kwats je het dus op het gras.
Dat groeit daar dan weer lekker van.
Dus twee vliegen in een klap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heb je het mooi verwoordt.. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij klopt de wetenschappelijke redenering niet... Ik heb _nimmer_ de behoefte gehad om te spugen tijdens 't sporten. Of ik nu uren achterelkaar sportte of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, klopt niet. Misschien maak je wel meer speeksel aan maar niet zoveel dat je het niet kunt doorslikken. Jarenlang heb ik allerlei zaalsporten gedaan en nooit ben ik iemand tegengekomen die het op de gond kwakte.
Rijkaard had er wat op gevonden om dat niet te hoeven doen op de grond, maar of dit nu de ideale oplossing was?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen produceren zo'n halve liter speeksel per dag, antwoordt Casper Bots, tandarts-epidemioloog en oprichter van het Nederlands Speekselcentrum te Hilversum: Een half pak melk, dus. Mannen produceren meer speeksel dan vrouwen: respectievelijk 0,6 en 0,3 milliliter per minuut. Met kauwgum heb je al snel vijf tot tien keer zoveel speeksel. Bots: De vraag is: waarom spugen mannen het úít? Veel onderzoek is er niet, spugen is wat taboe. Sociaal-culturele factoren zullen een rol spelen. In China bijvoorbeeld is het veel gewoner om te spugen, zeker vroeger. Ik ken een foto van Beatrix in China uit 1977, naast de Chinese leider én een kwispedoor. Nu spuug je naast de koningin niet meer zo snel in een bakje. Van orthodoxe moslims weet ik weer dat ze tijdens de ramadan geen speeksel mogen inslikken. Opvallend blijft ook dat bij elitaire sporten minder wordt gespuugd. Tennis? Hockey? Zelf heb ik vroeger gehonkbald. Daar wordt ook veel gespuugd. Het zal wel iets te maken hebben met territoriumgedrag. Die jongens op de hoek spugen echt niet alleen door de kauwgom. Aldus onderzoeker Casper Bots in de NRC.

(TP)