Waarom komen homo's in de voetbalwereld niet uit de kast?

2 jaar geleden
in: Voetbal
1.4K
jc54
2 jaar geleden
Geldt dit voor alle homo's in het algemeen, of heb je toevallig zelf een geheim waarmee je niet voor de dag wil komen?
HannekeJanssen
2 jaar geleden
De term "uit de kast komen" veronderstelt dat er een schaamtevol geheim is wat je op een gegeven moment openbaar maakt / moet maken. Ik heb totaal geen verstand van voetbal, dus ook niet over voetballende homo's, maar in het algemeen is het zo dat mannen in een omgeving waar homoseksualiteit niet, of minder, geaccepteerd is, hun homoseksualiteit wat meer verborgen houden - dat gebeurt bijv. ook in strengere christelijke en islamitische milieu's.
In de ideale wereld hoeft er niemand "uit de kast te komen", maar genieten we allemaal van onze seksualiteit, en maakt het helemaal niet uit of je op (volwassen) jongens, meisjes of allebei valt. En gaan we er dus ook niet vanuit dat iemand automatisch hetero is, tenzij iemand "uit de kast is gekomen". (Zo, deze "preek" moest me even van het hart...)

Antwoorden (1)

Waarom is het zo moeilijk om in de voetbalwereld uit de kast te komen? Die vraag staat centraal in de nieuwe podcast De Schaduwspits, waarin NOS-collega's en lhbti'ers Rivkah op het Veld, Jeroen Gortworst en Winfried Baijens op zoek gaan naar de 'schaduwspits' en zijn ervaringen. Zie https://nos.nl/artikel/2382748-podcast-de-schaduwspits-onderzoekt-homoseksualiteit-in-sportwereld, een artikel van zaterdag 29 mei 2021.

"Er komt zo veel op je af, ook door media-aandacht. Je moet je maar afvragen of je dat een persoon aan wil doen." is in ieder geval één van de redenen, zo is op die website te lezen.