Als je een vraag stelt met de mogelijkheid om een mening te vragen, wordt het verwijderd door de redactie.

Ik kreeg van de Moderator het bericht dat het ging om een 'chat' vraag. Zijn jullie daar mee eens?
Ik vroeg, wat vinden jullie de beste voetballer ter wereld na het zien van de CL finale?
Een mening vragen is toch ook een vraag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu de vraag er toch staat: Edwin van der Sar :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lionel Messi

Het beste antwoord

Oeioeioei, nu wordt het genuanceerd en ingewikkeld, en er komt zo veel 'fingerspitzengefuhl' bij kijken dat ik me afvraag of ik het verschil zelfs voor mezelf wel in taal kan vatten. Ik voel het verschil namelijk wel.

Kijk, je kunt met een vraag natuurlijk verschillende kanten op. Ten eerste kun je vragen naar een makkelijk feit. Bijvoorbeeld wat is de hoofdstad van Frankrijk. Dat zijn natuurlijk niet de moeilijkste vragen, en ook niet de allerleukste denk ik.

Dan kun je vragen hebben over wat moeilijkere feiten die pas leuk beantwoord zijn als je ook weet wat de achtergrond is van het antwoord, bijvoorbeeld...pff...wat is een Indian Summer, of hoe groot is een generatiekloof. Daar moet je wat meer verhaal bij hebben danalleen een droog feitje, en dat vind ik al iets leukere vragen.

Dan zijn er ook meningsvragen die gaan over een verschijnsel van algemeen belang, een stelling, een cliche, een filosofisch onderwerp, een niet strak gedefinieerd verschijnsel etc. waar niet per se een eensluidend antwoord op is, maar waar je samen kunt komen tot een soort eensluidend oordeel of nieuwe gezichtspunten kunt ontdekken. Bijvoorbeeld wat gebeurt er met mijn stem als ik niet stem, welk dier zou je willen zijn en waarom, en zijn dikke mensen echt gezellig.

Maar er is ook en categorie meningsvragen die dat NIET doet. Daar kan de uitslag nooit ene consensus of visie zijn, maar is het meer de categorie smaken verschillen en kun je nooit tot een soort van conclusie komen ; sterker nog, ze hebben de neiging een welles-nietes spelletje te worden.

Dit zijn vragen in de categorie wat is je favoriete voetbalclub, wat is je lievelingskleur, heb je kinderen, droge persoonlijke feiten die honderd procent afhankelijk zijn van de status quo van de groep en niets toevoegen aan algemene kennis.

Ik vind het heel moeilijk om precies aan te geven waar de scheiding ligt tussen 'wat is je lievelingseten' (hele persoonlijk en daarmee voor hier denk ik nauwelijks interessant) en 'drink je liever thee of koffie' (wat wel interessant kan zijn vanwege de verschillende gevoelens en (voor)oordelen die aan zowel koffie als thee hangen.

In de praktijk zou het dan ook best zo kunnen zijn dat moderatoren de grens trekken en bepalen wanneer het nog net wel en net niet meer kan. Daar zijn ze moderatoren voor. Voor mij persoonlijk zou een criterium zijn : is dit over pakweg 10 jaar nog steeds relevant / interessant, of zeggen de antwoorden dan niemand meer iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

tja het klinkt mij ook gewoon als een normale vraag.
maar wat de beweegreden was van de mod weet ik niet.
er zal vast iets niet hebben geklopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de richtlijnen voor moderators:

Meningsvragen zijn vragen die de mening van mensen vragen. Deze vragen zijn op zich toegestaan, mits:

* 'iedereen' deze vragen kan beantwoorden
* het onderwerp niet te onzinnig is
* het geen suggestieve vragen zijn

Nou, je snapt al waarom het niet mag.
Niet iedereen kan die vraag beantwoorden (ik bijvoorbeeld niet) en het onderwerp is werkelijk te onzinnig. Dus....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk dan ook eens naar de vraag: "wat betekend ditAla sma mek ing fowtu nanga ala sma kisi okasi" 2 uur geleden.
Wat is het verschil?
AWM
14 jaar geleden
Dat er niet om een mening werd gevraagd, Postiljohn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar niet iedereen kent Surinaams!
Dus niet iedereen kan die vraag beantwoorden!
AWM
14 jaar geleden
Niemand kan alle vragen beantwoorden. Dat is maar goed ook, anders zou ik niet zoveel punten hebben. Maar bij meningsvragen is dat geheel anders. Daarbij moet iedereen de vraag kunnen beantwoorden. Dat maakt het stellen van een meningsvraag in de praktijk onmogelijk. Kan er ook nix aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen moet en vraag kunnen beantwoorden is geen criterium denk ik, want als iedereen het antwoord wel weet hoef je de vraag niet te stellen.
Tja, ik snap de moderatoren ook niet altijd.
Ik kan me herinneren dat er wel vragen zijn gesteld als: Is Barcelona terecht door naar de finale ten koste van Chelsea. Deze is naar mijn idee van gelijke strekking als jouw vraag en deze mocht wel blijven staan.

Het is volgens mij net welke moderatoren aan het werk zijn. Sommigen zijn strikter dan anderen.
Ik stelde ooit de vraag in welke leeftijdscategorie de GV'ers vielen. Deze werd na anderhalf uur verwijdert onder het mom dat het niet ter bevordering van de algemene kennis was.
Een ander stelde een week later de vraag hoe de GV'ers wonen, deze mocht wel blijven staan.
Het lijkt complete willekeur.

En als alle meningsvragen verwijdert worden, dan blijft er niet veel meer over volgens mij :).