Kan een degraderende ploeg uit de Jupilerleague via de nacompetitie alsnog promoveren?

Sinds vorig seizoen kunnen de ploegen uit de Jupilerleague degraderen naar de topklasse. In de Jupilerleague bestaat ook de regeling dat je door periodekampioen te worden mag deelnemen aan de nacompetitie om promotie af te dwingen.

In theorie is het dus mogelijk dat je laatste wordt in de competitie en degradeert maar tegelijkertijd de nacompetitie wint en hierdoor mag promoveren. Zijn hier reglementen voor wat voorrang heeft of wat er in zo'n scenario gebeurt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
1.5K

Het beste antwoord

De nummers 16 en 17 van de Eredivisie, de vier periodekampioenen, en de 4 hoogst gerangschikte ploegen zonder periodetitel doen mee in de play-offs.

"In gevallen waarin niet is voorzien of waarin op grond van bijzondere omstandigheden naar de mening
van het bestuur betaald voetbal afwijking noodzakelijk is, beslist het bestuur betaald voetbal."

Maar uit het reglement Periodekampioenschappen blijkt, "Indien een betaaldvoetbalorganisatie, die degradeert of wordt teruggetrokken uit de Jupiler League, tevens een keer ingevolge artikel 1 of 2 als periodekampioen is aangemerkt, zal de best geklasseerde betaaldvoetbalorganisatie in de eindrangschikking, die geen periodekampioen is geweest en die niet reeds op basis van artikel 2 óf 3 als deelnemer is ingeschreven, zijn plaats in de play-offwedstrijden om promotie/degradatie innemen."

Oftewel, als je onderaan eindigt en degradeert, wordt je plek vergeven aan de hoogst geplaatste niet periodekampioen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je theorie klopt wel. Het is alleen zo dat als een club uiteindelijk op een degradatieplek terechtkomt, vervalt zijn periodekampioenschap en degradeert men. Dan wordt die nacompetitieplek vanzelfsprekend overgenomen door een andere club, ik denk de club die toen achter de eigenlijke periodekampioen kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Promotie naar Jupiler League
De kampioen van de zaterdag-Topklasse zal spelen tegen de kampioen van de zondag-Topklasse, dit zal een dubbele wedstrijd zijn met als inzet het algeheel amateurkampioenschap alsmede het promotie-recht naar de Jupiler League.

Indien de winnaar niet wenst te promoveren naar het betaald voetbal, dan heeft de verliezer het promotie-recht. Als de verliezer ook in de Topklasse wil blijven, dan promoveert niemand en zal er geen club uit de Jupiler League degraderen. Bij promotie van een Topklasse-club zal de nummer laatst van de eerste divisie degraderen.

Degradatie naar Hoofdklasse
De nummers 14, 15 en 16 van de Topklasse degraderen per direct zonder play-offs te spelen. De nummers 13 van de Topklasse speelt nacompetitie voor 1 ticket met periodekampioenen van de Hoofdklasse."

http://forzahhc.nl/archives/389

Daarnaast is het dus niet eens zeker dat de betreffende club uit de topklasse daadwerkelijk wil promoveren.
De KNVB heeft de clubs uit de Topklasse zich tot 1 februari de tijd gegeven zich te kunnen aanmelden voor promotie.
Met de deadline van 1 februari wil de voetbalbond tijdig inzichtelijk hebben of er belangstelling is om te promoveren.