Tennis is een anaërobe sport. Je moet uiteraard een goede conditie hebben voor tennis, maar deze conditie is niet voor een duursport zoals hardlopen. Hardlopers maken niet-intensieve éénzijdige bewegingen.

Bij tennis maakt een tennis(t)er constant een korte intensieve beweging. Hij ~[sprint naar de bal, slaat, sprint terug] ~, dus hij maakt steeds gebruik van ''snelle energie'' wat kenmerkend is voor een anaërobe sport.

Tennis(t)(s)ers worden er wel op getraind om zo lang mogelijk hun sport goed te kunnen beoefenen, maar in dit geval worden ze zodanig getraind dat ze de verzuring van de spieren zolang mogelijk tegengaan. Dit gaat gepaard met conditietraining en powerpumping*, maar ook met een bepaald dieet.

*=Met niet al te zware gewichten snel en zolang mogelijk bepaalde bewegingen uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste sporten zijn aëroob en anaëroob. De explosiviteit in tennis is het anaërobe deel maar de duur bepaalt het aërobe deel (soms wel vijf uur). Iets is pas volledig anaëroob als het binnen 15 seconden is afgelopen. Volledig anaëroob is dus de 100 meter sprint en bijna volledig aëroob de marathon.

http://www.mannen-gezondheid.com/creatine-sport.html :
Verschillende vormen van sport:

Er is 1 zeer groot verschil in het soort sport dat beoefend wordt. Dit verschil heeft te maken met de manier waarop het lichaam energie aanmaakt om de activiteit uit te voeren. Men spreekt van aërobe en anaërobe activiteiten:

aërobe beweging is een activiteit die gedurende lange tijd volgehouden wordt op een relatief lage intensiteit, zoals lopen, fietsen, wandelen, enz… Deze activiteit vereist zuurstof om aan de energiebehoefte te voldoen.

anaërobe beweging is een activiteit die geen zuurstof vereist en die uitgevoerd wordt op korte termijn, waarbij korte opstoten met hoge intensiteit plaatsvinden. Voorbeelden zijn sprinten, krachttraining, voetbal, basketbal, enz…

De meeste soorten sport zijn een combinatie van aërobe en anaërobe activiteit. Bij basketbal wordt er veel gelopen, wat een aërobe beweging is, maar het springen en sprinten komt er ook in voor, wat dan weer een anaërobe activiteit is.