Hoe ijs glad maken?

Wat is de beste manier om ijs (Natuur) glad te maken zodat je er goed op kan schaatsen? Er liggen veel sneeuw- en ijsresten op. Ook is er al vaak op geschaars waardoor er veel groeven in het ijs zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Schaatsen
5.3K

Het beste antwoord

Warm water sproeien, die werkt het beste om ijs op te vullen en het oppervlak glad te maken . Koud water vriest te snel aan om een glad oppervlak te krijgen.
Nog mooier is om het te doen met een Zamboni, een ijsdweil machine. Maar dan moet het natuur ijs stevig genoeg zijn.

Een dweilmachine schraapt eerst een laagje ijs van de baan en sproeit er dan een dun laagje warm water op. Dit vloeit direct in alle oneffenheden en levert een spiegelgladde en schone ijsbaan op. Een dweilmachine kan aangedreven worden door een verbrandingsmotor (op lpg) of door elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat vaak gedaan wordt, is een dun laagje water op het ijs gieten. Het zal bevriezen naar een mooi glad oppervlak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Me tuinslang is bevroren. Haha
Zoveel mogelijk de sneeuw wegvegen/schrapen, en dan een laag water erop spuiten/gieten. Het water vult de scheuren en zal bevriezen, zodat je een redelijke schaatsbaan over zult houden.