Wat is bij skatewieltjes het verschil tussen 78A en 80A?

Ik vergelijk twee skates, ze hebben de zelfde maat. De ene heeft 78 A, en is duurder, de andere heeft 80A en is goedkoper. Wat is het verschil tussen deze wieltjes? De hardheid? Welke is beter?

"Transparante PU wielen: 80x24 mm, 78A"
"Transparante PU wielen: 80x24 mm, 80A"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Schaatsen
6.2K

Het beste antwoord

De A achter de 78 en 80 is de hardheid die wordt uitgedrukt in shore A.
Hoe hoger dit getal hoe harder het materiaal is. In principe is poly urethaan een copolymeer en wordt de hardheid bepaald door de verhouding van de harde en zachte polyurethaan die gemengd worden. De zachtere poly urethaan is duurder om te produceren. Dit zou het prijsverschil kunnen verklaren.
Welke beter is kan ik niet direct aangeven. Een verschil van 2 shore A is namelijk maar een gering verschil. Het enige wat ik kan zeggen is dat indien je veel onegale wegen begaat een zachter wieltje de schokken beter opvang en uitdempt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwacht je dat het verschil goed merkbaar zal zijn? Of is het een extra tienje niet waard? (de ene is 50 de ander 60)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En maakt het ook verschil in geluid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb eigenlijk geen idee. Ik weet wel veel van kunststoffen maar niet in deze toepassing. Ik verwacht wel dat het geluid van zachtere wieltjes minder is en dat het de schokken op je knieën beter uitdempt. Maar of dat een verschil van 10 euro waard is weet ik niet. Ik heb ook nog nooit geskate.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toch erg bedankt voor je aandacht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
graag gedaan. Ik hoop dat je eruit komt welke je gaat kopen.