Hoeveel liter water drinkt een courreur voor een wedstrijd met hoge temperaturen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Formule 1
5.5K

Antwoorden (3)

In ieder geval niet teveel, om watervergiftiging te voorkomen. Door ook natrium toe te voegen aan het water wordt het vocht beter vastgehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zo veel omdat hij onder de race ook nog kan drinken
dat gaat dan via een slangetje wat in de helm bevestigd
is en dat aangesloten is aan een soort drankbus .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een coureur die bijvoorbeeld de Grote Prijs van Maleisië op Sepang ( 36 graden met een luchtvochtigheid van 95% ) gaat rijden, verliest tijdens de race ongeveer 3,5 liter vocht en 4% lichaamsgewicht. De hartslag is voor de eerste bocht al ruim boven de 180.
Voorkomen is beter dan genezen, dus buiten dat de coureur constant kan drinken via het helmslangetje ( via de knop op zijn stuur ) , zal elke coureur voorafgaand aan de hete race over het circuit van Sepang behoorlijk veel vocht tot zich nemen. Het drinken van speciale energiedrankjes met water en mineralen is de enige manier voor een coureur om op zondag tijdens de race niet te verliezen van de hitte en de stress. Webber vertelde in een interview, dat hij de hele dag dronk vooafgaand aan de race in Maleisië, dat terwijl hij op Spa Franchorchamps of Monza genoeg had aan een kopje thee (:

Afgaande op het verlies van vocht, de broodnodige koeling van het lichaam, het verlies van lichaamsgewicht, de stress en de extreme hartslag, denk ik zomaar in de grootte van een liter of 5-6 voorafgaand de race ( extra vocht ) en een liter of 2 tijdens de race, totaal dus 7-8 liter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord +1