Als 2 coureurs met elkaar in botsing komen tijdens een race, wie moet dan de schade betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Formule 1
1.8K

Het beste antwoord

Het team waar je voor uitkomt zal de schade niet letterlijk betalen, maar zal de schade laten repareren. Hoogstwaarschijnlijk gebeurt dat in eigen motorhome - garagebox met eigen monteurs en dergelijke.

Dus -indirect- is het extra? personeel en de manuren die nodig zijn om de schade te repareren, dat is de rekening.

Die zal naar alle waarschijnlijkheid niet op de coureur verhaald worden, ook niet als die andere coureur voor een ander team uitkomt. Behalve, als je meerdere bolides per seizoen afschrijft, kan het team een deel van je salaris inhouden en als je een betalende coureur bent, kan het zijn dat je daarom de laan uitgestuurd wordt.

Hangt natuurlijk ook van de situatie af, als een ander een schuiver maakt of gewoon dusdanig de wagen niet onder controle hebt, dat hij jou meeneemt in zijn uitvalbeurt, dat is gewoon vette pech - raceongeval.

Rij jij bijvoorbeeld met een ruime voorsprong vooraan en het team vraagt je gas terug te nemen, om het materiaal wat te sparen en als je dan volgas op bijvoorbeeld kwalificatie snelheid door blijft racen en de motor opblaast, ja dan kan het een ander verhaal worden

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus -indirect- is het extra? personeel en de manuren die nodig zijn om de schade te repareren, dat is de rekening.

PS daar komen de materiaal kosten nog bij op...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Elk team van de coureur z'n eigen. Ze gaan echt niet stoppen en langs de baan een schadeformulier tekenen :p. Risico van t vak!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak hebben ze wel sponsors die dat gaan betalen.
En zoniet dan uit eigen zak voor beide hun eigen schade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schade is een geaccepteerd risico op een circuit.
Elk team herstelt zijn eigen schade. Je kan dan in feite spreken dat ieder zijn eigen schade betaald.

Protest aantekenen kan alleen op sportief vlak; hiermee komt geen schuldeis naar voren tot het betalen van schade.