Wie bepaalt de plaats in de pit lane bij de F1?

Wie bepaald de indeling dus?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Formule 1
9.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is er eigenlijk een voordeel om voor of achteraan te staan? De wedstrijdleiding zal het bepalen, weet niet of de volgorde altijd zo'n beetje hetzelfde is en historisch is, of dat het juist wisselt.

Het beste antwoord

De plek in het kampioenschap van het jaar daarvoor bepaalt welke garage je krijgt op de pitlane. De eerste 2 garages gaan naar de regerend kampioen, en de rest volgens de 'construction team ranking'

"I think it came about in the 90's, when it was decided that numbering should be based on championship order."

"The World Champion gets number 1 and his teammate gets 2. Then the second team on the constructors championship (if the driver's champions' team didn't win, the first one)"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Goed gevonden antwoord, maar ik bedenk nu twee andere vragen: Hoe liggen die garages precies? Moet een rijder wiens team de eerste garage (garage nummer 1) heeft na de pitsstop langs alle andere garages om weer op de baan te komen, of is zijn weg vanaf de garage naar het circuit juist het kortste? Wat wordt er gedaan met nieuwe teams? Krijgen die een plek achteraan in de rij, en pas een "betere" in het nieuwe seizoen als ze goed presteren in het lopende seizoen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik zie het voordeel ook niet zo... Het is helemaal vooraan óf helemaal achteraan... Nu weet ik dat de paddock vaak boven de eerste posities zit en daar zit de pers en VIP genodigden die zo naar de teams kunnen neerkijken. Het voor de exposure van je team natuurlijk belangrijk dat je in beeld komt, dus qua marketing zou ik zeggen vooraan...
Antoni
9 jaar geleden
Als ik het vanmiddag op televisie goed heb gezien, was de garage van het beste team van vorig jaar aan het begin van de pitsstraat, dus de twee rijders van het team van die garage bereiken als eerste van alle rijders hun garage, maar moeten na de stop wel langs alle andere garages om het circuit weer te kunnen bereiken. Het voordeel kan zijn dat een rijder van garage nummer 1 met pech misschien nog zijn garage kan bereiken, terwijl een ander met gelijksoortige pech in de pits strandt in het zicht van de haven, eh, van zijn garage met een veel hoger nummer.
Antoni
9 jaar geleden
Correctie: pitstraat.