Hoe kan het dat sommige speelgoed autos Van kleur kunnen veranderen door warmte of kou.. Wat voor stof of verf zit er dan op/in ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Bij van kleur veranderende kunststoffen wordt er gebruik gemaakt van leuco kleurstoffen die aan het
kunststof worden toegevoegd. Leuco kleurstoffen werken doordat de moleculen twee vormen aan
kunnen nemen. Een van deze vormen is kleurloos. Zo kunnen producten, met behulp van een
katalysator, van kleur veranderen. Er zijn meerder manieren om een leuco kleurstof te verkrijgen. De
meest gebruikte vorm maakt gebruik van vloeibare kristallen
. In het geval van het eerste systeem
zitten er vloeibare kristallen in kleine capsules in zogenaamde nematische fase. In een nematische
fase is er geen positionele orde (de capsules staan kriskras door elkaar) maar wel orde in de richting
(alle capsules ‘kijken’ dezelfde kant op). Door deze nematische fase zullen de moleculen in een
spefieke spiraalstructuur zitten. Deze spiraalstructuren reflecteren en absorberen bepaalde
golflengten van het licht. Zodra de vloeibare kristallen opwarmen of aan meer uv-straling worden
blootgesteld, zullen de spiraalstructuren van vorm veranderen, waardoor andere golflengten van het
licht worden gereflecteerd en geabsorbeerd. Voor het menselijk oog lijkt het alsof het materiaal van
kleur verandert. Wanneer de kristallen afkoelen, of aan minder uv-straling worden blootgesteld
zullen ze hun vertrouwde vorm aannemen en verandert de kleur weer terug naar het origineel
(kleurloos)
.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dat zijn een soort kristalvormen dus stoffen die met de verf gemengd worden. Deze kristallen kaatsen licht terug, zoals alles licht terugkaatst en wij de kleuren kunnen zien. deze stoffen weerkaatsten niet altijd dezelfde lichtgolven terug, maar dat verandert als ze warmer of kouder worden. dus verandert de kleur van het voorwerp