Nog op te lossen?

Als ik een opgeloste Rubiks kubus (zie foto 1) heb en ik verwissel twee stickertjes (zie foto 2) is het dan nog mogelijk de kubus op te lossen?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

dit soort puzzels hebben een volgorde, die je aanhoud en dan goed hebt.
dus ik denk dat je ze op 1 manier weer kan oplossen, en dat is door de stikkers weer op hun goede plek te plakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kubus is nu niet meer op te lossen.
De zes vakjes die in het midden van de zijden zitten blijven altijd op dezelfde plaats zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als de kleur linksachter bijvoorbeeld groen is, dan is er een blokje met een groene kant en een blauwe kant. Er bestaat echter geen vakje met zowel een groene als een rode kant.

Toegevoegd na 4 minuten:
Aangezien die kleuren normaalgesproken tegenover elkaar zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. De kleurtjes zijn namelijk niet willekeurig geplakt, maar markeren feitelijk gewoon de vlakken en hoeken die je weer in de originele stand terug dient te draaien.

Je zou ze in plaats van kleurtjes gebruiken ook kunnen nummeren of er foto's opzetten.

Willekeurig stickertjes verplaatsen geeft het risico dat je een situatie creeert, waar je niet naartoe en dus ook niet vanaf kunt werken. Je moet wel heel toevallig net de juiste stickertjes verwisselen om weer een oplosbare kubus te krijgen. Alle tegenover elkaar liggende centra bijvoorbeeld. Maar slechts twee verwisselde middelste kleurvlakken, nee dat gaat niet werken.

Je zou dan namelijk hoeken nodig hebben die er niet in zitten, omdat de centra van de kleurvlakken een vaste positie hebben. Alleen de zijden en hoeken kun je draaien. In het geval van je voorbeeld, ontstaat een combinatie op voor- zij en bovenkant die niet terugkomt in één der hoeken. Onoplosbaar dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je alle stickertjes verwisselt.