is een strandbal rond of bol?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
erotisi
8 jaar geleden
ronde bol of driedimensionaal rond
erotisi
8 jaar geleden
excuus een ronde bol is een pleonasme. Dus kortgezegd een bal is een bol omdat het driedimensionaal is. Een cirkel of rond is dus twee dimensionaal
Bordensteker
8 jaar geleden
Ik vermoed dat strandballen na de fabricage in beginsel plat en rond en vermoedelijk daarbij ook nog opgevouwen of eventueel opgerold zullen zijn.
En waar veel mensen tegenwoordig online winkelen, zou je dan kunnen stellen dat het aldus bestelde artikel bij levering rond is, wat zeg ik, wellicht is het product luchtledig al de halve wereld rond gereisd, en daarbij dus bovendien opgevouwen of opgerold kan zijn.
Dus een halve koprol is er dan al geschied! Als de aflevering helemaal rond is, ademt de koper vervolgens herhaaldelijk diep in (waarbij hij zichzelf zelfs indien nu platzak boller dan anders maakt) en brengt na elke teug een deel van zijn holle bolheid over op de lege bal die aanvankelijk hol noch bol is.
Verder kan alleen een kortstondig door de lucht vliegende bal werkelijk rond zijn; zodra de bal op de grond of in iemands armen rust, is of zijn er licht ingedrukte vlak(ken) of plaatsen, waarbij de mate van indrukking in relatie tot de overdruk in de bal een gevolg is van de onderlinge aantrekkingskracht van bal en aardbol. Er is dus zeker iets voor de voetbalzegswijze te zeggen, want in dat spel kan een ronde bal pas echt een tijdje rond zijn, als ik even de vervorming door effect en luchtweerstand verwaarloos.

Antwoorden (5)

Een strandbal is volgens mij bol(vormig).
Rond gebruik je eerder voor tweedimensionale voorwerpen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Van Dale (2005) vermeldt bij bal onder andere: "een in bolvorm samengebalde massa".
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar sommige strandballen lijken weer meer op een icosaëder
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus,
De bal is rond is voetbaljargon en hoeft dus niet taalkundig verantwoord te zijn
De bal is rond zeggen we in het algemeen en zeker in de voetballerij. De bal is bol zie ik alleen in de rijmelarij van sinterklaasgedichten en van astro-tv.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een strandbal is het alle twee.
Een kubus is blokvormig en óók vierkant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou zeggen bol. Rond is idd 2D. Misschien kan je ook ronde bol zeggen :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beide.
Iets wat bol is, is ook rond.
(Iets wat rond is, hoef overigens niet per se bol te zijn).

Een definitie van "rond" uit de Van Dale:

rond (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
met alle delen van het oppervlak op gelijke afstand van het middelpunt; bolvormig
- See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=rond&lang=nn#.VmgD7dLhDZ4

Toegevoegd na 36 seconden:
hoefT
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist een strandbal is vooral ervoor gemaakt dat een onschuldig en onoplettende strandgenieter geen letsel oploopt als de bal hem/haar raakt. Alleen iemand die zelf eens in een moment van onachtzaamheid een voetbal tegen z'n hoofd heeft gekregen weet hoeveel (nek)pijn dit geeft en hoe lang dit duurt. Dus is het altijd heel licht en flexibel. Verder is een strandbal alleen voor plezier en ontspanning. Het raakt dus ook makkelijk weg. Het is goedkoop ofwel men heeft voor zo een bal niet zoveel over. De strandbal is hoogst zelden rond, doordat het (bijna vooral) goedkoop is. Dit is anders met bijvoorbeeld een speelbal. Deze moet je (als sporter) zuiver raken om het op precies de goed plaats (in het doelvlak) te krijgen. Deze bal MOET rond zijn omdat je niet van te voren weet welk plekje aan het oppervlak je kan raken. Een speelbal is hierdoor ALTIJD rond.