Waar komt de naam klaverjassen vandaan?

Bij hartenjagen probeer je zoveel of juist zo weinig mogelijk harten te veroveren naats de klaverboer en de schoppendame.
Het is duidelijk dat de harten een prominente rol spelen.
Bij klaverjasedn spelen de klavers helemaal niet zo'n duidelijke rol.
En wat wordt dan bedoeld met het 'jassen'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Van wikipedia: "De Nederlandse naam is afgeleid van het oude begrip jas, dat staat voor de boer als hoogste troef. Hoewel klaverjassen doorgaans met vier spelers wordt gespeeld, bestaan er ook varianten die gespeeld worden door twee, drie of vijf personen." (zie bron 1)

Het werkwoord "jassen" heeft ook te maken met verliezen: "De Antwerpse uitdrukking "gejost zijn" is afkomstig van het kaartspel jassen, waarin men "gejast" kan zijn, namelijk wanneer men een spelletje verliest. Iemand die gejast is heeft dus pech. In de 14e eeuw is de uitspraak echter iets meer beginnen veranderen naar "gejost" in de plaats van "gejast"." (zie bron 2)

Wellicht dat het winnen met de klaverboer (klaver) er voor zorgde dat je jaste? Dat zou "klaverjassen" kunnen verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

'Jas' is een ander woord voor 'troefboer'.
(op zich ook al een merkwaardig woord, als je het op je in laat werken ;))
14 jaar geleden
Er bestaan verschillende varianten om de troef te bepalen,waarvan er één is dat klaver altijd troef is.Wellicht is dit de officiële variant en zijn die anderen er later bijgekomen.

Jassen ben ik nog niet uit.