Mag je gezelschapsspelletjes verhuren?

Mag je zonder toestemming van de eigenaar/uitgever van een bepaald gezelschapsspel, dit spel verhuren?

Toegevoegd na 45 minuten:
Zoals al die personen die grote gezelschapsspellen verhuren? Bv. zo'n grote 4-op-een-rij. Mag je dat zomaar, of moet je daar afspraken over maken met de maker (al denk ik niet dat feber zo gemakkelijk te bereiken is).
Of bv. in zo'n themakisten die je vaak ziet, daar zitten vaak gezelschapsspelletjes in.

Ik ging dit nl. gewoon doen, tot iemand mij erop attent maakte dat dit misschien niet zomaar mag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
zoals een speel-o-theek?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
GV. Bij films mag dit niet zomaar. Een videotheek heeft speciale videobanden/DVD's voor de verhuur met een prijskaartje van x maal de gewone drager.

Antwoorden (1)

De wet van toepassing is het auteursrecht.
De wet maakt verschil tussen uitlenen en verhuren.
Een particulier mag uitlenen. Een publiek toegankelijke instelling mag dat alleen na betaling van een vergoeding. Daarom mag jij zomaar een DVD, een boek en Monopoly uitlenen en moet de bieb er een vergoeding voor betalen.

Bij verhuur maakt het niet uit wie het verhuurt. Dan moet er in principe een vergoeding voor betaald worden.
Als jij dit voor de lokale straat doet tegen een (iets meer dan) onkostenvergoeding, heb je hier weinig last mee.
Als jij je profileert als de Landelijke 4-op-1-rij verhuurder met landelijke advertenties, gaat de rechthebbende daar iets van vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je dit (semi) pro wilt doen moet je informeren bij de stichting die de leengelden int.
De vraag is dan of het voldoende is dat jij een vergoeding afdraagt en dat de rechthebbende er dus niet zelf iets van gaat vinden, zolang jij die stichting betaalt.