Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan mij uitleggen hoe de puzze ''kraak de code'' werkt? Ik heb een boekje met raadsels van Sanders, maar kom er niet uit.

Wie kan mij uitleggen wat in het algemeen de bedoeling is??
Ik snap niet hoe ik er aan moet beginnen.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Elke letter hoort straks bij 1 cijfer. Je weet dat de cijfers alleen 0, 1, 2, 3, 4,5 en 6 kunnen zijn

Je weet dat het cijfer van a PLUS het cijfer van b samen 5 is. Dan kun je dus het cijfer 6 bij A en bij B schrappen want alleen 0+5 kan 5 zijn, met een 6 lukt dat niet meer.

Dan de volgende: E maal F is 6. Je weet dan dat je bij E en F de vijf kan schrappen want er is geen cijfer wat je vermenigvuldigen kan met 5 om 6 te krijgen.

Etc....

Toegevoegd na 54 seconden:
Herstel: Tweede alinea, het is niet a en b maar a en c! Je weet dus da a en c geen 6 kunnen zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oja, als er B-D staat weet je ook dat B nooit kleiner kan zijn dan D tenzij er een negatief antwoord staat. Daar kun je ook weer verder mee puzzelen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Oja: en al puzzelend kun je steeds meer wegstrepen en dan begin je weer bij de eerste, soms zijn er dan al weer minder mogelijkheden over waardoor je weer wat weg kan strepen en na een poosje heb je dus het antwoord.

Leuke puzzel om te doen, ik geef hem morgen meteen aan mijn zonen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, gewoon logisch denken. Overigens kan 4 ook niet voor E en F...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dounja maar ik kan toch niet alles gaan voorkauwen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 0 kan dan ook niet overigens ;-))
alle letters van A-F kunnen waarde 0tot 6 hebben.
Als er staat A+C=5 dankennen die letters nooit de waarde 6 hebben want dan zit je al boven de 5. Bij A en C streep je het getal 6 door zo werk je alle getallen af. Ik kan als ik antwoord de vraag niet meer zien dus weet de rest van de getallen niet
(Lees meer...)
anneliez
11 jaar geleden
De bedoeling zal ondertussen wel duidelijk zijn

Nu even een tip. Vaak komen er in dergelijke puzzels groepjes voor, waardoor je redelijk makkelijk door substitutie een getal kan vinden, de rest volgt dan meestal vanzelf.

Hier is dat bijvoorbeeld
A = 5-C = 5-(6-B) = 5-(6-(5+D)) = 5-(6-B) = 5-(6-(5+(6-A)))
==> A = 5-6+5+(6-A) = 10-A ==> 2*A=10 ==> A=5

En dan is de rest gewoon invullen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding