Buitenspeel-spelletjes : doen er ergens nog kinderen aan?

In mijn kindertijd speelden we met zweeptollen en gewone tollen met een draad, we sprongen touwtje met 2 touwen die tegen elkaar in gedraaid werden, en in de lente was het altijd tijd voor 'elastieken' : een lang, dichtgeknoopt elastiek, dat 2 kinderen om hun enkels, knieën en heupen hadden, en waar één kind dan vaste patronen in, op en mee sprong.

Ik zie nooit meer kinderen buiten spelen, behalve stoepranden : waarom zou dit zijn?
Op mijn dorp is het veilig genoeg op straat en op de stoepen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk je wel op de goede tijden? Om 3 uur, nadat school uit is? Hier wordt nog volop gespeeld hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
spelletjes veranderen, de zweeptollen zijn beyblades geworden om maar even wat te noemen. rolschaatsen zijn skeelers, zo zijn bepaalde spelletjes en/of speelgoed in de mode of uit de mode. soms is iets ineens (weer) even een rage, maar hier buiten spelen de kinderen (en die van mij ook) gewoon hun kinderspelletjes en hebben ze hun speelgoed om zich prima te entertainen. misschien zijn de kinderen wel aan het sporten op hun cluppie, zoeken elkaar op in een clubhuis of treffen elkaar op een ander punt in de buurt. dat je ze niet kan zien wil niet zeggen dat ze zich niet elders of op een andere manier kunnen vermaken met spelletjes.

Het beste antwoord

Jazeker wel. Maar misschien moet je even wachten tot het weer wat mooier weer is.
Tollen zie je eigenlijk niet meer, maar touwtje springen, hoepelen, knikkeren, elastieken enz,. gebeurt nog steeds. Maar net als vroeger gaat het wel in periodes. Op het moment is het hier bij ons knikkertijd.
En verder wordt er veel geskeelerd, gevoetbald, gestept en gefietst, door onze kinderen tenminste wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is trouwens wel zo dat niet alle kinderen dit automatisch meekrijgen. Wat helpt, is dat er op school buitenspeelkratten zijn, waar dit soort speelgoed ook in zit. De leerkrachten spelen soms mee, of bespreken van tevoren zo nu en dan wat de kinderen buiten kunnen gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een goed idee : buitenspeelkratten!!

Andere antwoorden (2)

Ik moet zeggen dat er door een groep kinderen bij ons in de buurt ( wij wonen vlak buiten een stad ) nog veel aan buiten spelen wordt gedaan. Zoals bijvoorbeeld : belletje trek (is toch een kindersport !), elastieken, fopbal, knikkeren (bij lente begin), rolschaatsen, skateboarden, skeeleren, springtouwtje springen, steppen, "tafelen", tikkertje, trefballen, verstoppertje, vissen (het hele jaar door) en natuurlijk voetballen. Wel is het een duidelijke zaak dat vele kinderen verplicht op school moeten blijven (naschoolse opvang). Deze kinderen zie je dus weinig in het straatbeeld terug. Hetzelfde geldt voor kinderen, waarop door grootouders wordt gepast. Vaak zijn deze voorzichtig(er) en spelen de kinderen binnen computer of Nintendo spelletjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk wel! Bij mijn zusje op school spelen ze altijd buiten! Meestal blijft meer dan de helft van alle kinderen nog een uur of 2 daarna buiten voetballen, verstoppertje spelen, elastieken, touwtje springen en knikkeren.