Het getal staat voor: het is klaar, het is voltooid. De regenboog heeft zeven kleuren. In het hoofdstuk Genisis in de bijbel staat beschreven dat God op de zevende dag uitrustte, nadat de aarde in zes dagen was geschapen. Er staan in de bijbel zeven hoofdzonden en zeven deugden, zeven magere en de zeven vette jaren, zeven plagen en zeven engelen.

Het Onze Vader bestaat uit zeven beden. Na zeven dagen droogte liet Noach de duif van zijn ark vliegen. Zeven staat in de bijbel voor volheid of volmaaktheid.

In de hindoeïstische traditie heeft de zon zeven stralen. De zevende straal is een symbool van het middelpunt, de macht van God.

In de islam symboliseert het getal zeven perfectie. Er zijn volgens moslims zeven hemelen, aardes, zeeën en hellen en zeven deuren naar het paradijs. Pelgrims lopen zeven keer rond de heilige Kaäba in Mekka.

De zeven planeten die in de oudheid al bekend waren: zon en maan, Mars, Mercurius, Jupiter, Venus en Saturnus. De zeven dagen van de week zijn in veel talen genoemd naar deze planeten. Lange tijd werd aangenomen dat dit ons zonnestelsel alleen hieruit bestond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat er in het verleden 7 "planeten" bekend waren - de met het blote oog zichtbare, bewegende hemellichamen (zon, maan, Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, en Saturnus). Deze "planeten" werden geassocieerd met de goden, deze "planeten" werden bijzondere eigenschappen toegeschreven in astrologie, en vormen zo de basis voor alle dingen die per 7 komen: 7 dagen in de week (zelfs hiernaar genaamd), 7 wereldwonderen, 7 zonden, noem maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"In numerologie

Het getal 7 wordt als geluksgetal beschouwd. Dit heeft er waarschijnlijk te maken dat het de som is van de "heilige" getallen 3 en 4.

===

Religie en spiritualiteit

God schiep de wereld in 6 dagen, waarbij de zevende dag (de sjabbat) een heilige dag is. Joden houden op deze dag een rustdag. Dit bepaalt ook de lengte van de week. Dat geldt ook voor sommige christenen zoals de Zevendedagsadventisten.

In de antroposofie wordt het leven in fases van 7 jaren ingedeeld. de oorsprong van deze gedachte ligt in de astrologie; de omwenteling van de planeet Uranus om de zon en die van de maan om de aarde.

De Rooms-katholieke Kerk kent 7 sacramenten.

Er zijn 7 chakra's.

===

Bijbel

In de Bijbel komt het getal 7 onnoemelijk vaak voor. Als er sprake is van een gering aantal, dan is dat vaak zeven."

Toegevoegd na 53 seconden:
Een geluksgetal is een getal waarvan men aanneemt dat dit geluk brengt.

In het westen wordt de zeven (7) als geluksgetal beschouwd. In de christelijke traditie waar het geluksgetal 7 vandaan komt zijn er meerdere geluksgetallen, maar wordt 7 gezien als het getal dat het meeste geluk brengt. Drie (3) is echter ook een geluksgetal aangezien dit de drie-eenheid afbeeldt. Het getal tien (10) is het getal van de perfectie en drieëndertig (33) is het aantal jaren dat Jezus Christus te leven had op aarde.

In China is vijf (5) het geluksgetal.

Veel mensen hebben een persoonlijk geluksgetal. Als zij bijvoorbeeld een staatslot kopen, vragen ze om een lot dat eindigt op een 7 of op hun eigen geluksgetal. Bij het kopen van loten zijn "ronde getallen" vaak favoriet, dat zijn nummers eindigend op nul (0) of op acht (8) (want de 8 heeft twee rondjes). Verjaardagen kunnen ook favoriete getallen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7 is een getal dat in de wereld en de spiritualiteit zeer veel voorkomt... je hebt 7 chakra´s en 7 verschillende lichamen... Er zijn 7 hemelen... 7 dagen in de week, 7 wereldwonderen en het is de som van de heilige getallen 3 en 4, zeven hoofdzonden, 7 schoonheden, 7 zeeën, 7 kleuren van de regenboog, 7 tonen in een toonladder, 007, en niet te vergeten Sneeuwwitje en de 7 dwergen...

Kortom geluksgetal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er vanaf waar je vandaan komt. Bij ons is 13 een ongeluksgetal, maar in veel andere landen is 13 een geluksgetal.

Zie de link en scroll dan naar LUCKY 13
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het getal 7 staat voor: het is klaar, het is voltooid. De regenboog heeft zeven kleuren. In het hoofdstuk Genisis in de bijbel staat beschreven dat God op de zevende dag uitrustte, nadat de aarde in zes dagen was geschapen. Er staan in de bijbel zeven hoofdzonden en zeven deugden, zeven magere en de zeven vette jaren, zeven plagen en zeven engelen.

Het Onze Vader bestaat uit zeven beden. Na zeven dagen droogte liet Noach de duif van zijn ark vliegen. Zeven staat in de bijbel voor volheid of volmaaktheid.

In het sprookje sneeuwwitje zijn zeven dwergen, De wolf en de zeven geitjes, De zeven raven.

In de hindoeïstische traditie heeft de zon zeven stralen. De zevende straal is een symbool van het middelpunt, de macht van God.

In de islam symboliseert het getal zeven perfectie. Er zijn volgens moslims zeven hemelen, aardes, zeeën en hellen en zeven deuren naar het paradijs. Pelgrims lopen zeven keer rond de heilige Kaäba in Mekka.

De zeven planeten die in de oudheid al bekend waren: zon en maan, Mars, Mercurius, Jupiter, Venus en Saturnus. De zeven dagen van de week zijn in veel talen genoemd naar deze planeten. Lange tijd werd aangenomen dat dit ons zonnestelsel alleen hieruit bestond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal maar als 7e antwoord geven! Misschien brengt me dat geluk!
Ik moet zeggen, ik heb helemaal niets met al die beweringen.
Waarom zou het ene getal wel en een ander geen geluk brengen?
Misschien heeft ooit iemand een lot gekocht met een 7 op het eind en daar mee iets gewonnen.