Wat is het verschil tussen Rotterdams en Amsterdams klaverjassen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Lampje: LOL

Het beste antwoord

Klaverjassen kan op verschillende manieren gespeeld worden. De hierboven beschreven manier is Rotterdams, bij deze variant is het verplicht indien je een gespeelde kleur niet hebt te troeven. (je moet dus gewoon altijd troeven, en indien mogelijk overtroeven).

Bij het Amsterdamse klaverjassen is het niet verplicht, als je een gespeelde kleur niet hebt, in te troeven als de slag aan de partner ligt (dus: Je hoeft niet te troeven als je maat op dat moment de hoogste kaart in de slag heeft). Daarnaast mag je als er getroeft is of troef is gevraagd niet ondertroeven. Kun je geen kleur bekennen en heeft iemand anders al ingetroefd en kun je niet over troeven, dan moet je een kaart van een andere kleur bijspelen.

Naast van deze 2 varianten is er nog de Utrechtse variant. Bij Utrechts klaverjassen wordt er aan het begin geen aanneem- of pasronde gespeeld, maar moet de speler links van de deler meteen zelf een troefkleur naar keuze aanwijzen. Bij de Utrechtse variant kan dus zowel volgens de Rotterdamse als de Amsterdamse manier gespeeld worden.

In de onderstaande link vind je de spelregels van Rotterdams klaverjassen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 duidelijk antwoord..

Andere antwoorden (1)

Bij R'dams moet je je maat aftroeven,als je een kleur nietr kunt bekennen,bij A'dams dus niet!