aanvullend op attitude:
Qua gameplay zijn age of empires (aoe) en age of mythology (aom) veel hetzelfde. Ook de verhouding tussen economische opbouw en de gevechten is ongeveer hetzelfde. aoe gebruikt veel eenheden die daadwerkelijk hebben bestaan, terwijl aom meer met goden en magie speelt.

De campagnes van aoe1 gaan over de geschiedenis van Egypte, Babylon, Griekenland Yamato en Rome en geven een beeld over hoe het leven in die tijd geweest had kunnen zijn. In aoe speel je in drie 'ages', tijdperken met specifieke kenmerken (dit overigens ook bij aoe2 en bij aom). In aoe zijn dit: stone age, tool age, bronze age en steel age. Je speelt het spel als een volk met over het algemeen dezelfde basisset aan units, maar elk volk heeft zijn eigen kenmerken
De campagnes van aoe2 gaan over bekende figuren uit de geschiedenis: William Wallace, Joan of Arc, Saladin, Genghis Khan, Frederick Barbarossa en meer in de uitbreidingsset. Ook hier speel je door 4 ages met grote tijdspan: dark age, feudal age, castle age en imperial age. Dit spel lijkt veel op aoe1, maar is uitgebreider qua hoeveelheid eenheden. Elk volk heeft hier zijn eigen set aan eenheden en dit geeft je meer strategische mogelijkheden. aoe2 'eindigt' op het moment dat de nieuwe wereld werd ontdekt.
aoe3 begint op het moment dat aoe2 eindigt. Het speelt zich af in de koloniën en heeft veel features die aoe1 en aoe2 niet hebben. Een belangrijk verschil is dat je speelt als kolonie van een land. Je hebt dan ook een hoofdstad die je ontwikkeld door verschillende spellen heen. Tijdens een spel kun je je hoofdstad om hulp vragen, zij kunnen je bijvoorbeeld grondstoffen of eenheden sturen. Bij aoe3 heb je 5 'ages': Discovery Age, Colonial Age, Fortress Age, Industrial Age en Imperial Age. De campagnes volgen meerdere personen door een fictief verhaal, al hebben sommige personages daadwerkelijk bestaan.

aom heeft 1 campagne met meerdere missies, de uitbereidingsset heeft nog een campagne. In de missies volg je Arkantos die probeert de goedkeuring van de goden te krijgen. In de campagne komen vele bekende verhalen terug uit de mythologie zoals het paard van Troje. In aom kun je kiezen uit drie rassen (grieken, egyptenaren en noren) met ieder drie 'hoofdgoden', de uitbereidingsset heeft nog een ras: de Atlanten. Per age kun je kiezen uit twee lagere goden die bepaalde bonussen geven aan je units. Hierdoor zijn er uitgebreide strategische mogelijkheden.

in de bron vind je een link met meer informatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Age of empires gaat over de geschiedenis en zijn imperiums.

Hier gaat het dus over bv. de romeinen, grieken, maar ook de mongolen, chinezen, aztecen etc.

Age of Mythology gaat over de geschiedenis en zijn mythologie.

Er wordt hier met name op de goden ingezoomd van o.a. de grieken en de egyptenaren.