Als je het goed doet wel ja, want je moet veel vooruitdenken enzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hooguit goed in schaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan schaken heel goed het inzicht en strategische technieken verbeteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja want je ruimtelijk inzicht wordt getraint
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
maar je grammatica helaas niet....
Dat ligt eraan hoe je slim formuleert. Als je slim ziet als een vaststaande intelligentie, die je kunt meten en waar een cijfertje uitkomt, dan word je van schaken misschien niet slim.
Je kunt je hersens wel trainen, en schaken is daar een goede vorm voor. Je leert strategisch denken, vooruit denken, rekening houden met allerlei verschillende mogelijkheden. Dus als je het zo ziet, wordt je van schaken slim, je maakt je hersenen flexibeler en efficienter.
(overigens kun je in beperkte mate ook je hersenen zo trainen dat je iq omhoog gaat.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schaken is goed voor je inzicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je word van schaken slim, en als je goed kunt schaken ben je vaak ook slim.
Dan kun je vooruit denken, strategieen bepalen, de ander net een stapje voor zijn.
Door te schaken en ook door bv te puzzelen en ander soort spelletjes te doen: train je je brain.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je er wel een goed inzicht van krijgt, maar echt slim?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee je word gewoon beter in schaken en dan denk je veel meer vooruit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat helpt, en als je er veel over leest wordt je nog iets slimmer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, als je leert schaken train je inzicht en strategisch denken en het is slim om dat te trainen en te beoefenen. Van jongleren wordt je wel slimmer, volgens wetenschappelijk onderzoek. (ooit een artikel in de nrc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe dus niet zoals veel mensen al aangeven. Je traint bepaalde vaardigheden waarvoor je aanleg kunt hebben of niet. Verschillende factoren in het schaken kun je gebruiken in het dagelijks leven waardoor je er je voordeel mee kan doen. Maar letterlijk slimmer of wijzer wordt je er niet van.
Anders was het waarschijnlijk verplichte kost op scholen. Daarbij als je extreem domme mensen zou laten schaken blijven ze zeer waarschijnlijk nog steeds domme mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je nieuwe dingen leert wordt je IQ hoger.
Je wordt dus niet zoveel slimmer van 100 openingen in je kop stampen, maar van combineren en tactische zetten doorzien wordt je wel slimmer.
Je wordt evengoed slimmer van een muziekinstrument leren bespelen.
Het gaat erom dat je je leert handhaven in een wereld die anders is dan wat je tot dan toe kende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe wel. Je vergroot je algemene kennis, aangezien je leert schaken. Dat betekent dat je dus meer weet dan daarvoor. Je wordt er niet slimmer van in de betekenis die jij bedoelt, maar het zorgt zeker voor inzicht en vooruitdenkend vermogen. Ik schaak zelf al jaren en het helpt af en toe enorm met planning en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals verschillende al aangaven wordt je er niet slimmer van.

Er is een tijdje terug onderzoek gedaan naar het effect van braintraining op intelligentie en het bleek dat mensen er niet slimmer van werden. Ze werden wel beter in de braintraining.

Hetzelfde geldt waarschijnlijk ook voor schaken: je wordt er niet echt slimmer van, maar wel beter in schaken.

In de bron staat een link naar het krantenartikel over het onderzoek naar braintraining.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op het gebied van schaken , als je veel speelt kan je in dat spel slimmer worden.
Maar het is op zich slim om dat te spelen, zo traint ge u hersenen.
succes!