Kleine rood-witte dingetjes bij mastermind

Elke keer als er bij mastermind geraden wordt moet de "leider" daar een paar witte of rode kleine dingetjes bij zetten, ik weet ongeveer wat dat betekent maar waar staat wit voor en waar staat rood voor

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu je weet waar het voor staat: Weet je misschien ook of je die rood-witte dingetjes in willekeurige volgorde mag zetten??

Antwoorden (6)

Rood wil zeggen dat 1 van de pinnetjes (bolletjes) op de juiste positie staat, en wit wil zeggen dat een van de pinnetjes tot de code behoord.

Succes!

Toegevoegd na 6 minuten:
Een van mijn favoriete spellen trouwens. Erg leuk en als je het eenmaal door hebt word je steeds sneller in het raden van de juiste code.

Je kunt in het begin beginnen met vier verschillende kleuren maar je kunt het ook spelen dat één kleur meerdere keren mag voorkomen. Dit maakt het nog een stapje moeilijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rood betekent dat er één pionnetje op de goede plek staat en wit betekent dat er één pionnetje juist is, alleen niet op de goede plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je afspreken welke waar voor staat, maar de ene kleur geeft aan 1 pinnetje op juiste plek en juiste kleur, andere pinnetje geeft aan 1 pinnetje juiste kleur maar niet op goede plek.

Normaal gesproken is wit juist maar niet juiste plek (dacht ik)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mastermind is een klassieker onder de spellen in logisch denken. De ene speler probeert de geheime code van de andere speler te ontrafelen.
De codemaker kiest in het geheim vier code-pionnen en plaatst deze in een gekozen volgorde achter het zichtschermpje. Het is toegelaten om twee of meer pionnen in dezelfde kleur te kiezen. De codemaker heeft de keuze uit zes verschillende kleuren. Dit is de verborgen code die de codebreker moet gaan ontrafelen.
In zijn beurt plaatst de codebreker vier code-pionnen naar keuze in de eerste lege rij. Nu geeft de codemaker met de sleutel-pinnen het resultaat:

met rode pinnen: hoeveel kleuren staan op de juiste positie?
met witte pinnen: hoeveel kleuren komen wel in de code voor, maar staan niet op de juiste positie?

Met deze nieuwe informatie plaatst de codebreker vier volgende code-pionnen in de eerstvolgende lege rij.
Als de codemaker vier zwarte pinnen heeft geplaatst, is de code gekraakt. Nu wisselen de rollen. De speler die de minste beurten nodig heeft, om de codes te kraken, is de winnaar van het spel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rood wil zeggen een van de pionnen is de juiste kleur en op de juiste plek gezet.
Wit wil zeggen een van de de pionnen is de juiste kleur maar, staat niet in het goede vak.

Maar stel de leider heeft een code
groen-groen-rood-bruin.

De persoon die de code moet kraken, legt bijvoorbeeld:
oranje-groen- geel- blauw

Dan moet de leider 1 rood pinnetje neerzetten want er is 1 antwoord juist.De persoon die de code probeert te kraken moet er een keer achter zien te komen dat het om een dubbele kleur gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je mastermind leuk vind, vind je DA VINCI CODE, waarschijnlijk ook leuk!