Welke spelletjes maken een spelletjesavond (dertigers) tot een succes?

Ik bedoel dus bordspelen enzo meer

Toegevoegd na 1 dag:
Ontzettend bedankt voor jullie uitgebreide reacties!
Met al jullie suggesties wordt het zéker een gezellig avondje.
groetjes van Mirjam

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.8K

Het beste antwoord

enkele toppers die wij dikwijls op spelletjesavonden spelen (als we bijvoorbeeld samen op weekend gaan)
- Weerwolven van wakkerdam
- jungle speed (daar wordt je wel redelijk wakker en opgefokt van, leuk voor het begin van de avond dus om in de sfeer te komen)
- time's up (net leren kennen en echt super leuk spel!)
- kolonisten van catan
- Carcassonne
- en klassiekers als risk, hotel, monopoly, ...

veel plezier in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Het nieuwe Wobble is wel leuk!
13 jaar geleden
Propjes spel. Google het maar. Echt grappig, en heel makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn vriendengroep werkt 30 Seconds erg goed.
Je moet de groep verdelen in meerdere groepjes van zo'n 3 personen.
Eén van de drie krijgt een kaartje met daarop vijf namen van personen, plaatsen, gebouwen, instellingen, liedjes, toneelstukken whatever en hij moet in 30 seconden zoveel mogelijk van die namen laten raden door zijn teamgenoten.
Hij mag geen delen van de naam noemen, ook niet in andere talen.
Het aantal namen dat het team goed geraden heeft is het aantal vakjes dat hun pion naar voren mag op een bord.
Het team dat zijn pion als eerste thuis heeft wint.

Het leuke eraan is, je hoeft niet aan tafel te zitten, je kunt gewoon met zijn allen op de bank blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, alleen met omschrijvingen, niet met bewegingen en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of voor mensen die zwaar getafeld hebben en lekker onderuit gezakt toch iets willen doen ofzo..
Het woordenboekspel.

Een stapeltje kleine papiertjes (memovelletje)
Pennen
Woordenboek

Iedereen krijgt een velletje en een pen. Eén iemand begint met het zoeken van een woord waarvan hij zeker weet dat niemand het kent. Dat woord noemt hij op en iedereen schrijft het op zijn papiertje.

Vervolgens bedenkt iedereen er een betekenis bij. Deze papiertjes worden ingeleverd bij diegene die het woord heeft gevonden in het woordenboek.
Deze persoon husselt de velletjes en leest een voor een de betekenis voor. Zelf heeft hij natuurlijk de ware betekenis van het woord opgeschreven en die zit er ook gewoon tussen.

Vervolgens ga je iedereen langs en vraagt wat volgens hem de betekenis van het woord is.

Wanneer het juiste woord wordt gekozen, dan krijg je 20 punten. Kies je het woord van een ander, dan krijgt die persoon 10 punten. Dus als vijf mensen toevallig jouw betekenis hebben gekozen, dan krijg je 50 punten in die ronde.

Dan is de volgende aan de beurt om een woord op te zoeken.

Erg leuk en vermakelijk spel!!

Toegevoegd na 24 minuten:
Knowing me Knowing you is ook erg leuk!
http://www.spelmagazijn.nl/nl/spelmag/knowin.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scattegories alleen is moeilijk aan te komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TWISTER!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mexican train is een erg leuk spel voor met meerder mensen. risk is ook gaaf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Backgammon, kolonisten van Catan, triviant, monopoly, mens erger je niet,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt van die verzameldozen waar alle spelletjes zo'n beetje inzitten. Ganzeborden, mens-erger je niet, mikado etc. Ik heb alleen maar deze gevonden: http://www.shoppydoo.nl/search.aspx?search=reisspellenset&categoryid=20061&minprice=&maxprice=&f=&fromCategoryId=20061 maar je vindt ze in elke speelgoed winkel. En dan is een avond al snel leuk.....(met een borreltje erbij). Daarnaast is hints heel erg leuk om te doen in een groep. Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koehandel!!! Het is dan wel geen bordspel, maar het is echt geweldig. Lekker bluffen!

Toepen vind ik ook altijd geweldig! Ook een bluf spelletje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koehandel is leuk, en voor alle leeftijden.
Monopoly, een klassieker die altijd leuk blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal heel erg afhangen van de groep.
Kolonisten van Catan,
Axis & Allies,
Risk,
Monopoly,
Als de groep meer competitief is (sommige varianten kunnen nogal uitgebreide regels hebben) en graag een wat harder spel speelt

Pictionary,
Hints,
Party en co,
Triviant,
Zijn vooral leuk als je wat minder tijd hebt en liever speelt tussen het praten en drinken door.

Ganzenbord,
Mens erger je niet,
Levensweg,
Zijn prima geschikt als je een avond niet al te moeilijk wil doen. Spel duur is ook relatief kort dus je kan gemakkelijk meerdere verschillende spellen spelen.

Carcassonne,
Cluedo,
Scotland Yard,
Zijn vooral leuk als je groep meer van puzzelen houd.

Koehandel,
Varkens pesten,
Machiavelli,
Munchkin,
Guillotine,
Zijn compacte kaartspellen. De ene wat meliger dan de andere. Spelen snel, zin snel te leren en zijn niet duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wow hier kan ik zeker mee uit de voeten. Super!
als je met meerdere personen gelijk wilt spelen(tot 10) is weerwolven leuk.
Als kaartspel is Dominion ook heel leuk

Toegevoegd na 3 minuten:
en bordspel : Ticket to ride
anneliez
13 jaar geleden
Er zijn al veel hele leuke spellen genoemd!

Machiavelli is een heel leuk en beetje ingewikkeld kaartspel, voor 'n uitdagend bordspel kun je ook Puerto Rico doen. Is net iets minder ingewikkeld, maar zeker niet minder leuk. Trek er wel rustig een paar uur voor uit.

En die goede ouwe Yu-Gi-oh-decks weer eens van zolder halen kan ook geen kwaad, of extreem 'old school' gaan en Dungeons & Dragons (het kaartspel) spelen. Daar moet je wel wat aan voorbereiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een leuk uitgebreid kaartspel is Machiavelli.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan ook gaan pokeren met chips of andere dingen het blijft leuk!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke ik heel leuk vind:

1. Monopoly
2. Wobble.
3. Levensweg