Hoe het ontstaan is en wie het bedacht heeft, is verloren gegaan in de historie. Een Chinees uit de Ming-dynastie beschrijft al een soortgelijk spel uit de Han-dynasty, (tussen 206 BCE en 220CE). In de 18e eeuw waren dit soort handspelletjes populair in Japan. In de tweede helft van de 19e eeuw wordt het in Japan bekend onder de naam Janken of Jack-en-poi.

Vanaf de 20ste eeuw wordt het ook in de westerse wereld gespeeld als Rock Paper Scissors of Paper Scissors Stone.

En echte nerds spelen het als Rock Paper Scissors Spock Lizard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens de Engelse Wikipedia is het spel ontstaan in de Han Dynastie (200 voor Christus tot 100 na Christus). In de bron hieronder staat de verdere ontwikkeling van het spel opgesomd.
Hoe het is ontstaan is niet bekend.
Verbazend trouwens dat er nog zo veel te vertellen over dit ogenschijnlijk toch simpele spel.