Waar komt de dobbelsteen vandaan?

Op dit moment is hij niet weg te denken uit menig gezinsspel, maar waar komt hij eigenlijk vandaan en waar werd het origineel voor gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje ;) Ik zat er aan te denken waar hij nou écht vandaan zou komen. Van het dobbelen oké, maar misschien is hij ontworpen voor andere doeleinden. Je weet maar nooit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://LMGTFY.COM/?q=dobbelsteen wiki

Het beste antwoord

Dobbelstenen zijn de oudste spelonderdelen die er bestaan. Hun precieze oorsprong is onbekend, maar ze hebben een lange en rijke geschiedenis.
Sophocles(496 – 406 v.C.), de Griekse poët en acteur, claimde dat dobbelstenen uitgevonden waren door de Griek Palamedes, tijdens de belegering van Troye om de tijd te doden voor de soldaten.
Herodotus (rond 484 v.C), historicus en kennis van Sophocles, zei juist dat de Lydians van klein Azië (het gebied dat tegenwoordig Turkije is)
Maar eigenlijk dateren dobbelstenen veel verder terug dan dat. Er zijn Egyptische tombes, die terug dateren naar 2000 v.C., gevonden die dobbelstenen bevatten. Maar er worden ook regelmatig opgravingen gedaan, bij verschillende grote beschavingen over heel de wereld, waarbij dobbelstenen worden gevonden die gedateerd worden tot wel 6000 v.C.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

De dobbelsteen komt van "dobbelen". Dobbelen is het spelen met dobbelstenen. Het spel zelf wordt ook wel dobbelspel genoemd. Het woord is afkomstig van het oud-Franse doble = "dubbel".

Dobbelen wordt als een eenvoudig kansspel beschouwd. Ergens om dobbelen is dan ook de eenvoudigste manier om een onoplosbaar lijkend geschil op te lossen.

Volgens de overlevering waren de oude Germanen zeer bedreven in het dobbelen. Deze verleiding om de eigen verantwoordelijkheden weg te wuiven en zijn lot in de handen van de dobbelsteen te leggen, is bijvoorbeeld het onderwerp van het album De nerveuze Nerviërs van Suske en Wiske. Maar ook de Romeinen waren niet ongevoelig voor de verlokkingen van de dobbelsteen. Volgens de Romeinen waren toeval en geluk het domein van de godin Fortuna. Nadat ze Jezus hadden gekruisigd, dobbelden Romeinse soldaten om zijn kleren. Het was een serieuze bezigheid waarbij veel op het spel kon staan. Vaak was het ook belangrijker dan wachtlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over 4,000 years ago...most likely in India or Persia

zelf dacht ik eerder aan egypte.

maar er gaan vele verhalen de ronde in waar het vandaan komt. zeer leuke vraag +1 :)