Waarom kan je games van consoles niet zomaar kopiëren?

Het lijkt mij dat aangezien alle informatie op een cd/dvd/blu-ray staat uit 0-en en 1-en bestaat je gewoon een 1 op 1 kopie zou kunnen maken. Waarom kan dat niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

vanuit economisch oogpunt: dan verliezen de makers veel geld. zo hoeft er in principe maar 1 spel daadwerkelijk te worden verkocht en steeds gekopieerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de blueray-branders die consumenten kunnen kopen kan je de volumeId niet schrijven. Je kunt dus geen 1 op 1 kopie maken. Hardware waar je wel volumeId's mee kunt schrijven zijn beschermd met allerlei patenten waardoor de fabrikanten de macht houden over wie zo'n apparaat mag maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha dus als ik het goed begrijp zit het volume ID dus ergens waar een normale blu ray brander fysiek niet bij kan? (vanwege het stukje in het artikel dat je in de bron hebt staan waar staat: a physical serial number embedded on a pre-recorded disc) Maar dat zou dus betekenen dat je blu ray speler dat gedeelte van de disc wel kan lezen. Ik dacht dat een blu ray speler die ook kan branden maar 1 laser gebruikt. Zou dat dan niet betekenen dat deze het volume ID ook niet kan lezen als hij hem ook niet zelf kan schrijven? Als het dezelfde laser is kan hij er immers wel overheen gaan en zou hij hem dus ook kunnen kopiëren. Of begrijp ik het verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zit hem in het schrijven zelf. Het ID wordt tijdens het maken van de originelen (nouja originele kopieën liever gezegd) gedaan met een speciale laser begreep ik uit het wiki stukje. Het gaat om het beschrijven van de zgn "Burst cutting area" (zie hetzelfde wiki stukje in 1 van de links in de tekst)
En als ik die laser (een zgn Nd:YAG laser) zo eens bekijk op de foto's dan heeft de gemiddelde blue-ray brander niet zo'n ding aan boord ;) mooi antwoord!
+