is het gevaarlijk als je te lang achter de nintendo 3ds zit???

is het gevaarlijk als je er te lang achter de 3ds 3d aan het spelen bent

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het schijnt zo te zijn, dat 3d kijken inderdaad risico's met zich meebrengt; vooral kinderen onder de zeven jaar lopen gevaar.

http://www.zdnet.be/news/117819/3d-tv-gevaarlijk-voor-kinderen/

"Het bericht komt er nadat Nintendo zijn 3DS-console aankondigde. De fabrikant waarschuwde daarbij namelijk voor de gevaren voor kinderen onder de zeven jaar. Ook Samsung waarschuwt bij zijn 3D-tv’s voor misselijkheid en draaierigheid. Vooral kinderen, zwangere vrouwen en ouderen lopen gevaar.

Sega trok console terug
Vreemd genoeg zijn de gevolgen van 3D-beelden voor kinderen al meer dan vijftien jaar bekend, zo ontdekte de site Audioholics. Toen wou hardwarefabrikant Sega een console met een 3D-bril op de markt brengen, maar het project werd op het laatste moment geschrapt.

Audioholics sprak met Mark Pesce, die destijds bij Sega aan de VR Headset werkte. Hij legt uit hoe het toestel klaar was voor de testprocedures toen men de risico’s ervan vaststelde. Volgens de site oordeelde een extern testlab dat de console niet geschikt was voor kinderen. Sega besloot vervolgens zowel de resultaten als de VR Headset te begraven.

Lui oog
Het gevaar zit bij de ontwikkeling van het dieptezicht. Dit is bij kinderen tot zes jaar nog volop aan de gang. Bij 3D-technologie worden namelijk beelden voor het linker- en het rechteroog uitgezonden die vervolgens het driedimensionale effect creëren. Maar daarbij wordt de ogen ook afgeleerd om op één punt te focussen.

Dat kan op termijn zorgen voor strabismus, ook wel bekend als een lui oog. Kinderen onder de zeven jaar kunnen dus maar beter 3D-beelden vermijden.

Volgens Pesce moet je na een 3D-ervaring altijd even wennen aan het dieptezicht. Een vertroebeld dieptezicht is immers gevaarlijk in combinatie met bepaalde activiteiten zoals autorijden.

Volwassenen
Voor volwassenen is het risico veel kleiner, maar bestaat het ook. Audioholics concludeert dat één keer per maand een 3D-film kijken geen kwaad kan. Maar nu 3D-tv ook in de woonkamer opduikt, is de kans tot blootstelling groter. Bovendien is er nu de mogelijkheid om tweedimensionale beelden te upgraden, waardoor het risico bestaat dat mensen uren per dag naar 3D zitten te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat moet je helemaal zelf aanvoelen. Wat ik heb vernomen is dat je als je te lang achter de 3ds zit je hoofdpijn krijgt. Toch is te lang op dat ding zitten niet goed in krijg je niet voldoende lichaamsbeweging. Ik zou zeggen: niet weer dan 2 uur per dag achter een electronisch beeldscherm (tv, computer, ds etc ) en ga daarna eens lekker buitenspelen!