Wat is "het" waardoor mensen aan games verslaafd raken?

Gamesverslaving wordt meer en meer een "issue". Maar wat is het nu precies waardoor iemand verslaafd raakt aan een game?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Games

Het beste antwoord

Games zijn interactief, er volgt meteen een beloning of een straf voor bepaalde handelingen (ze zijn dus super-duidelijk), ze zijn visueel vaak heel mooi, ze hebben vaak een verhaal waarin je zelf de held kunt zijn dus ze zijn goed voor je ego (en vaak leer je leer je er ook nog wat van, bijvoorbeeld samenwerken of alles over middeleeuws wapentuig, oude beschavingen...).

Kortom: games zijn net zo verslavend als het kijken van T.V., alleen veel actiever, en net zo verslavend als het lezen van een boek, alleen veel visueler, je hoeft er zelf de plaatjes niet bij te fantaseren.

Je zult merken dat dit een veel positievere benadering is van gameverslaving dan je gemiddeld hoort. Vervang in je eigen vraag 'game' eens door 'boek' of 'tv' en je zult begrijpen wat ik bedoel. Waarom is het geen probleem als een jongere avond aan avond spannende boeken zit te lezen (wow wat goed voor de ontwikkeling) of voor de buis hangt (ja dat doen ze toch allemaal) en wel als hij/zij zich stort in de wereld van de games?

Toegevoegd na 1 minuut:
De clou zit hem in 'verslaving': als iemand zijn eigen verzorging, gezin, werk e.d. gaat verwaarlozen, is er sprake van verslaving. Dat zijn toch wel de uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Mooi omschreven :)
Kimath
13 jaar geleden
En als je een RPG aan het spelen bent, ben je soms ook een half boek aan het lezen, die hele verhaallijn en spelwereld die er achter zit, geweldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vette plus van mij (zelf gamer). Heel goed uitgelegd. Vaak lees je alleen maar negatieve dingen over gamen, terwijl het idd gewoon een vrijetijdsbesteding is, net zoals lezen, tv kijken, enz. Ik hang nooit passief voor de tv, maar game liever, waarbij je dan ook nog eens contact hebt met je mede-gamers. Eigenlijk dus socialer dan tv kijken of lezen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel socialer, en ik snap ook niet waarom gamen altijd als iets slechts wordt beschreven.
er zijn zat test geweest die uit hebben gewezen dat gamers sneller en beter belangrijke beslissingen kunnen nemen, snellere reactietijd, groter probleemoplossend vermogen enz.

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat elke verslaving een uiting is van een innerlijk tekort, een gevoel van iets missen, van verdriet.
Bij gamen is een 'voordeel' dat je niet afgerekend wordt op je uiterlijk of sociale manieren, maar alleen op je kunnen. Dat zijn voordelen van de virtuele wereld. Bovendien is de gamewereld heel breed, veel mensen uit allerlei landen, veel uitdagingen, mooie beelden. En omdat het zich voor een groot deel onttrekt aan de normale sociale controle is het niet moeilijk er veel tijd in te steken.
Daarnaast hebben gamers geen uiterlijke dingen waardoor ze de aandacht trekken, in tegenstelling tot drank- en drugsgebruik. Ik bedoel dan gedrag, rare oogjes, raar taalgebruik, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beloning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Games worden als een 'ontsnapping' gebruikt, om niet meer te hoeven denken aan de problemen van de werkelijkheid.

In de meeste van de gevallen van gamesverslaving ligt het probleem in de echte wereld, iemand is zijn baan kwijt, heeft ruzie met zijn ouders, wordt gepest op school.
Vervolgens gaat hij/zij een game spelen, en daarin is hij de held, iedereen vind hem geweldig, en alle problemen die hij had zijn verdwenen uit zijn gedachten.

Er zijn natuurlijk verslavende effecten in spellen, nieuw level halen, want dan kom je weer verder in het spel, haal je nieuwe wapens en dergelijke. Achievements kunnen ook erg verslavend werken.
Maar de meeste personen hebben het besef: Dit is maar een game, ik leg het spel nu weg, en ga bezig met de dingen die echt belangrijk zijn.
Bij gamesverslaafden is dit besef weg, ze vinden hun digitale leven belangrijker dan het echte leven.
Kimath
13 jaar geleden
omdat het leuker is als het echte leven.
(en je gaat nooit echt dood !)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen raken verslaafd aan gamen gewoon om het feit het spel uit te willen spelen. Of als ze online spelen is het vaak het teamverband met andere mensen over de wereld die ze niet willen laten zitten.